Foto: Johan Eklund/MSB.

Om sociala medier i kriser

Här har vi samlat råd om hur du kan agera i sociala medier vid allvarliga händelser och kriser. Syftet är att underlätta för alla att agera på ett vis som inte försvårar hanteringen av en händelse.

Vid olyckor och andra allvarliga händelser bör du handla på samma sätt i sociala medier som du skulle göra om du var på plats. Tänk efter. Hur skulle jag agera om jag var inblandad i själva händelsen?

Diskutera gärna. Ett öppet samtal gynnar alla även vid allvarliga händelser. Men tänk på att anpassa dig efter händelsen innan du gör inlägg i sociala medier. Har någon annan någon nytta av det jag skriver? Kanske kan du vänta med att publicera ditt inlägg.

Det finns en risk att viktig information drunknar bland meddelanden som inte är akuta. Under attentatet mot julmarknaden i Berlin bad stadens polismyndighet sina Twitterföljare att sluta skicka kondoleanser medan de fortfarande hanterade händelserna. Använd de hashtaggar och de kanaler som finns för kondoleanser istället för de hashtaggar som de ansvariga aktörerna använder för att sprida viktig information eller hämta in tips från allmänheten.

Ha tålamod. Om du vill kontakta en myndighet som hanterar den akuta händelsen så kanske ditt ärende kan vänta.

Namn och bild på människor

Tänk efter innan du delar bilder på människor eller personuppgifter om drabbade. Hur skulle jag själv vilja att bilder på närstående hanterades om de var drabbade? Om du namnger någon person offentligt i samband med någon händelse, är du säker på att personen som du till exempel pingar i ett öppet flöde inte har något emot det? Kanske kan du dela uppgifterna i ett privat meddelande istället.

Om du delar bilder på själva händelsen kan människor och föremål bli igenkända. Resultatet kan till exempel bli att någon känner igen en drabbad anhörig på bilden innan polisen hunnit kontakta de anhöriga.

Gallra bland ryktena

Var källkritisk och sprid inte rykten. Medier gallrar bland många olika rykten i en händelse. Det bör du också göra. Hur vet du att det du vill dela är sant? Vems intressen gynnar ditt inlägg? Kommer du att stå för det du skrivit efter händelsen?

Vid en allvarlig händelse får du om du är vuxen och frisk räkna med att klara dig själv utan samhällets hjälp, i alla fall inledningsvis. Tänk i stället på hur du kan hjälpa andra som har det svårare att klara sig. Barn och äldre, till exempel. Barn behöver diskutera de intryck de får i sociala medier. En del äldre kan ha svårt att ta till sig information i sociala medier. Här kan du vara till hjälp.

Mer om ditt ansvar och sociala medier