Crowdsourcingtest december 2016

Den 5 december 2016 testades utomhusvarningssystemet, "Hesa Fredrik", för viktigt meddelande till allmänheten. Samtidigt testade vi våra funktioner för crowdsourcing. Nytt för den här gången var att vi också frågade hur många som hör testet på radion när det sändes via RDS-systemet klockan 19 på kvällen.

Du hittar kriskartan över hur många som hörde tutan utomhus här och kartan över hur många som hörde testet på radion här.

I samband med testen av signalen Viktigt meddelande som sker 15:00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, brukar krisinformation.se passa på att ställa frågan i sociala medier om man hörde tutan. Ett enkelt sätt att skapa uppmärksamhet kring testen och att samla information om hur tutorna fungerar.

Sedan december 2015 testar vi samtidigt våra verktyg för crowdsourcing. Det gör vi för att se hur verktygen fungerar för oss och för er som användare och för att lära oss hur vi skulle kunna använda dem i andra, kanske allvarligare, situationer.

Nytt för december 2016 var att vi, genom ett separat formulär, också frågade hur många som hörde testet i radion klockan 19 samma kväll. Testet bryter den privata radions sändningar för att meddelandet som läses upp av Sveriges Radio även ska höras i dessa stationer. Observera att detta meddelande endast skickas ut över sändande radiostationer, och därmed kommer meddelandet inte att höras om man använder sig av strömmande media.

Syftet med karttestet från oss på Krisinformation.se är alltså i första hand att öva och testa våra egna verktyg skarpt. Här kan du läsa om hur det gick i december 2015, mars 2016, juni 2016 och september 2016.

Crowdsourcing betyder att många hjälps åt att samla in information tillsammans. Själva informationsinsamlingen kan ske på olika sätt, men det är vanligt att använda kartor. Läs mer om hur vi arbetar med crowdsourcing här.

Stort tack till alla som hjälper oss att testa!