Hälsoråd vid värmebölja

Håll koll på inomhustemperaturen, drick mer och ta det lugnt. Här hittar du tips på hur du ska agera när det är riktigt varmt ute.
Det är viktigt att dricka mycket när det är varmt. Foto: Plainpicture/Johnér
  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen
    Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer
    Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna sval miljö
    Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka dig själv
    E
    n kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt
    Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt.
    Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.
  • Var uppmärksam
    Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

    Källa: 1177 Vårdguiden
Publicerades