Information om viruset corona på lättläst svenska

Det smittsamma viruset corona sprids just nu i Sverige. Corona-viruset orsakar sjukdomen covid-19. Här hittar du information från myndigheter om viruset corona och covid-19.
Uppdaterades

Folkhälsomyndigheten ger dessa råd om smittan:

Du som har symtom på sjukdomen covid-19
bör inte träffa andra människor.

Utrikesdepartementet säger att du inte ska resa utomlands
om det inte är nödvändigt.

Här hittar du lättläst information
om corona-viruset och covid-19
från Folkhälsomyndigheten.

Vill du hellre lyssna än läsa
Här hittar du Inläst information 

Behöver du bilder
Här hittar du information i lättläst text med bildstöd på olika språk

Telefonnummer du kan ringa om du har frågor

Ring SOS Alarms informationsnummer 113 13
om du inte hittar information på internet.
På 113 13 kan du få information
om myndigheternas råd och regler.

Ring sjukvårdsupplysningens nummer 1177
om du behöver råd om dina symtom
och om du känner dig sjuk av covid-19.

Ring inte 1177 om du har andra frågor om corona-viruset
eller om myndigheternas råd och regler om corona-viruset.

Stöd med telefon-samtal

Om du behöver hjälp med att ringa
så kan du ringa Teletal
på telefonnummer 020-22 11 44.

Du kan få stöd och hjälp med telefon-samtal.
Teletal är gratis.

Så minskar vi smittspridningen

Tvätta händerna ofta. Stanna hemma om du är sjuk.

Utrikesresor

Just nu bör du inte resa till ett annat land om det inte är nödvändigt.

Inrikesresor och kollektivtrafik

Information till dig som reser och pendlar till jobbet.

Idrott och träning

Råd till dig som idrottar och tränar.

Barn och föräldrar

Information till barn och unga om covid-19. Och tips om hur en vuxen kan prata med barn om covid-19.

Till anställda och företag

Här hittar du information om företag, anställda och att vara hemma när man är sjuk.

Du som är över 70 år eller annan riskgrupp

Regler för den som är 70 år eller äldre. Eller som har en sjukdom som kan vara en risk för covid-19.