Läs om covid-19 på myndigheternas egna webbplatser

Här hittar du information från myndigheter om viruset corona och covid-19.
Uppdaterades

Förut kunde du hitta lättläst information

om viruset och sjukdomen covid-19 på den här sidan.

Det var information från olika myndigheter.

Nu kan vi inte längre skriva om alla texter till lättläst svenska.

Nu får du i stället besöka de olika myndigheternas webbplatser

för att få lättläst information om covid-19-pandemin.

Du kan också ringa telefonnummer 113 13

om du vill ha information.

Du kan också få den informationen på engelska

på det telefonnumret.

På engelska finns fortfarande lättläst information

från olika myndigheter.

Du hittar den här: Information om covid-19 på engelska på Krisinformation.se

Kontakta 1177 om du vill fråga

om sjukdomar och vaccination Ring 1177 eller besök webbplatsen 1177.se

om

* du eller någon nära dig är sjuk

* du har symtom på covid-19

* du vill ha information om viruset och sjukdomen covid-19.

Vill du vaccinera dig?

Om du vill boka en tid för att vaccinera dig mot covid-19 går du till webbplatsen 1177.se.

Där får du välja den region du bor i.

Är du mycket sjuk?

Ring 112 om du eller någon annan blir akut sjuk

eller om det händer något som är livsfarligt.

Stöd med telefon-samtal

Om du behöver hjälp med att ringa
så kan du ringa Teletal
på telefonnummer 020-22 11 44.

Du kan få stöd och hjälp med telefon-samtal.
Teletal är gratis.

Här hittar du lättläst information

om corona-viruset och covid-19
från Folkhälsomyndigheten.

Vill du hellre lyssna än läsa
Här hittar du inläst information