Gör coronaviruset att du känner dig orolig?

När det är en kris är det normalt att vara orolig, stressad eller ledsen. Du kan vara orolig för din hälsa eller för hur ditt liv kommer att bli. Du kan också vara orolig för någon annans hälsa eller liv. Här hittar du information om vad du kan göra om du känner dig orolig under tiden med coronaviruset.

När vi följer rådet om att hålla avstånd och inte träffas
kan vi också känna oss mer ensamma, ledsna eller oroliga.

Vi kan också vara rädda för att bli smittade av viruset
eller vara rädda att någon i familjen ska smittas.

När samhället får nya regler och allt blir annorlunda
kan vi känna oss oroliga eller arga för att vi inte vet
hur allt kommer att bli.

Då är det bra att komma ihåg att det kommer att gå över.

Alla människor reagerar olika när det är oroliga tider.

Är du mycket orolig, inte kan sova,
är mycket ledsen eller tänker mycket på viruset?

Så här kan du göra för att må bättre:

  • Följ dina vanliga vanor så mycket du kan.
  • Syssla med sådant som du mår bra av
    så att du inte blir passiv eller får alltför tråkigt.
  • Om du blir orolig av nyheter om coronaviruset
    försök att se eller lyssna mindre på nyheter.
  • Försök använda sociala medier mindre också.
  • Falsk information som sprids i kristider kan göra dig mer orolig.
    Läs istället information som stämmer, till exempel från myndigheter.
  • Om du pratar med någon om att du är orolig kan det kännas bättre.
  • Du kan också ringa till olika stödtelefoner
    eller kontakta föreningars mejl eller chattar.
  • På Röda korsets webbsida finns råd om hur du kan göra själv
    om du blir alltför orolig. Länk till röda korset

Röda korset har en stödtelefon dit du kan ringa
om coronaviruset gör dig stressad eller orolig.
Där kan du prata med någon på svenska eller engelska.
Telefonnummer: 0771¬–900 800.
Stödtelefonen är öppen klockan 12 – 16. 

Rädda barnen ger råd om hur barn och föräldrar

kan bli mindre oroliga.
Länk till rädda barnen

Svenska kyrkan har präster som du kan chatta med på kvällarna
eller skriva mejl till när som helst.
Länk till chatt
Länk till att skriva e-post.

Uppdaterades