Hjälp till att inte sprida smittan

För att bromsa spridningen av det nya coronaviruset är det viktigt att vi tillsammans hjälps åt.

Råd för att inte sprida smittan i familjen

Så här kan ni göra för att inte sprida smittan i familjen:

  • Tvätta händerna så fort du kommer hem.
  • Hosta alltid i armvecket.
  • Håll avstånd till andra personer, både inne och ute.
  • Om någon i familjen är sjuk ska hen hålla sig för sig själv,
    helst i ett eget rum.

Gör så här:

  •  Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
  •  Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.

         Länk med fler råd om hygien.

  •  Håll avstånd till andra människor, både utomhus och inomhus.
  •  Håll avstånd till andra människor när du reser med buss,

         på tunnelbana spårvagn och tåg.

  •  Hälsa inte på äldre släktingar. Personer över 70 år

         kan bli allvarligt sjuka av covid-19.

  •  Gå inte på bröllop, barndop och andra fester.
  •  Håll avstånd på idrottsplatser, gym och badhus

         och byt inte om i omklädningsrummen.

  •  Res bara om det är nödvändigt.

         Länk med mer information om resor inom Sverige.

Vanliga symtom på sjukdomen covid-19


• hosta
• feber
• svårt att andas
• snuva
• nästäppa 
• ont i halsen
• ont i huvudet
• ont muskler och leder
• illamående

Du kan få ett eller flera av dessa symtom
om du blir sjuk av covid-19.

Det är vanligt att du inte känner lukt eller smak
om du får en infektion i luftvägarna.

En del personer får diarré av covid-19.

De flesta personer får bara lite symtom
och blir friska när de vårdar sig själv hemma.

En del personer blir allvarligt sjuka och får
svårt att andas och lunginflammation.

Om du är sjuk


Gör så här om du är sjuk:

Det är mycket viktigt att stanna hemma om du känner dig sjuk.

Stanna hemma hela tiden som du känner dig sjuk
för att inte sprida smittan till andra.

Vänta minst två dygn efter att du har blivit frisk
innan du går tillbaka till jobbet eller skolan.

Om är sjuk och inte kan ta hand om dig själv
ska du ringa sjukvårdsrådgivningen 1177
och fråga vad du ska göra.

På 1177 pratar de svenska och engelska.

På vissa platser i Sverige kan de också prata andra språk.
Kan du inte ringa själv, be någon vän eller släkting.

Råd om munskydd

 

Folkhälsomyndigheten ger oss dessa råd om munskydd:

Du behöver inte använda munskydd

när du är ute bland människor, till exempel när du handlar

eller gör andra ärenden som du brukar.

Det är bättre att hålla avstånd till andra människor

och att vara noga med att tvätta händerna.

 

Så här skriver Världshälsomyndigheten WHO om munskydd:

Om vi använder munskydd kan vi tro att vi inte blir smittade

och därför glömmer viktiga regler

som att tvätta händerna noga

och att hålla avstånd till andra.

 

Om vi använder munskydden fel kan vi öka risken

för att sprida smittan istället för att bli skyddade.

Om vi till exempel rör vid munskyddet

kan vi få andras eller vårt eget coronavirus på händerna

och sedan sprida smittan till oss själva eller andra. 

Tillhör du någon riskgrupp?


En del personer drabbas värre och får svårare symtom
om de smittas av coronaviruset och får sjukdomen covid-19.

Personer över 70 år är den största riskgruppen
och kan få allvarliga symtom av coronaviruset.

Också personer med sjukdomar som högt blodtryck,
lungsjukdom, hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes
brukar bli svårare sjuka av coronaviruset.
Den allra största riskgruppen är personer
som redan har flera andra sjukdomar.

Behöver jag prov för att se om jag har covid-19?

Nästan alla som blir smittade av coronaviruset och får covid-19
blir bara lätt sjuka och blir friska utan att behöva
besöka vårdcentral eller sjukhus.

Därför behöver sjukvården inte ta prover
på alla som har hosta, feber, ont i halsen
eller andra symtom. som kan vara covid-19
Dessa symtom kan också vara förkylning eller en annan infektion.

Folkhälsomyndigheten ger rådet att ta prov för covid-19
på dem som blivit akut sjuka med feber
och har svårt att andas och måste vårdas på sjukhus.

Man bör också ta prov på personal på sjukhus
och i äldreomsorgen som har symtom som kan vara covid-19. 

Skydda dig och andra från smittspridning

Uppdaterades