Om medicin, tester och vård för covid-19

Här hittar du information om medicin mot covid-19 och om tester och vård för covid-19.

Medicin

Nu finns inget vaccin och ingen medicin

mot covid-19 som är godkända.

Läkemedelsverket i Sverige samarbetar med liknande myndigheter

i andra länder för att kunna göra ett vaccin.

 

Covid-19 är en helt ny sjukdom.

Därför är det viktigt att undersöka

hur annan medicin och vård påverkas av covid-19.

Läkemedelsverket vill att sjukvården och patienter som har covid-19

rapporterar om de tror att de fått biverkningar av medicin eller vård.

Det här gäller både medicin och vård mot covid-19

och annan medicin och vård.   

Länk till formulär där du kan rapportera till Läkemedelsverket. 

Vård när du har covid-19

De flesta som får covid-19 tycker att det liknar förkylning

eller influensa och de behöver inte söka vård.

Men några personer av de som smittas av covid-19

blir allvarligt sjuka och behöver vård på sjukhus.

Kontakta genast sjukvården om du snabbt blir sämre

eller får svårt att andas också när du vilar.

Så tar du hand om dig själv om du har covid-19

Sjukvårdsupplysningen 1177 ger dig här råd om

hur du tar hand om dig själv när du har covid-19

men bara känner dig lite sjuk:

  • Drick mycket, särskilt om du har hosta eller feber. 

  • Ligg med huvudet högt i sängen, använd gärna extra kuddar. 

  • Använd medicin som sänker febern. 

  • Vila ordentligt men ligg inte stilla för mycket.
  • Om du ligger stilla mycket har lungorna svårare att arbeta och det är svårare för sjukdomen att läka.

Länk till Sjukvårdsupplysningen 1177 där du hittar fler råd.

Vård om du blir allvarligt sjuk av covid-19

Några personer som får covid-19 blir allvarligt sjuka.

De kan få lunginflammation och få svårt att andas.

Om du blir allvarligt sjuk får du vård som hjälper lungorna

och andra organ i kroppen som påverkas av sjukdomen.

Du kan få syrgas eller hjälp att andas med en respirator.

 

Länk till Sjukvårdsupplysningen 1177

som förklarar hur vård i respirator fungerar.

Tester för att se om du har covid-19

Folkhälsomyndigheten ska planera för att fler personer

ska kunna testas för covid-19 i Sverige.

De första som ska testas är patienter i sjukvården

och personer som bor på äldreboenden.

Sedan ska personal i sjukvården och omsorgen testas

och sist ska personer som har samhällsviktiga arbeten testas. 

 

Testerna ska visa hur många som har covid-19 just nu.

Senare, när flera har haft covid-19,

ska man testa för att se hur många som har haft covid-19.

Då är det viktigt att testa personal i sjukvård och omsorg,

så man kan se om de kan jobba utan risk att bli smittade.

 

Det är inte viktigt att testa personer som är sjuka

och tror att de kanske har covid-19.

De ska vara hemma för att inte smitta andra.

Att bli frisk efter att ha haft covid-19

En del personer kan ha kroppsliga och psykiska symtom

länge efter att de har haft covid-19.

Om du har haft covid-19 och har symtom som inte går över

kan du behöva kontakta vården.

 

Prata med någon på din vårdcentral eller på vårdguiden 1177

för att fråga var du kan få hjälp att bli helt frisk.

 

Socialstyrelsen har gjort en skrift

till personal inom sjukvården

med råd om träning och behandling efter covid-19.

Använd inte självtester

Du ska helst inte köpa och använda tester för covid-19

som säljs för att användas hemma.

Dessa tester kan göra mer skada än nytta.

De är inte är säkra på det sätt som Läkemedelsverket kräver. 

Folkhälsomyndigheten säger också

att självtesterna inte är tillräckligt säkra.

 

Publicerades