Information om covid-19 och sommaren

Att sjukdomen covid-19 finns och fortfarande sprids påverkar hur vi kan resa, semestra och träffas i sommar. Här finns information från myndigheter och föreningar om regler och råd som gäller för resor, att vara i naturen, camping och annat att tänka på i sommar.

Viktigt att följa råden för att inte sprida smitta

  • Stanna hemma om du har symtom på covid-19.
  • Håll avstånd till andra människor.
  • Var försiktig när du träffar människor över 70 år
  • och andra som är i en riskgrupp.
  • Var helst inte i stora folksamlingar, på fester och liknande.
  • Tvätta ofta händerna med tvål och vatten.

Resor i Sverige

Folkhälsomyndigheten säger att vi helst inte

ska resa med buss, tåg, spårvagn och färjor

för att inte sprida smittan eller bli smittade.

Tänk på att det kan finnas färre turer

med bussar, tåg, spårvagnar och färjor

och att färre passagerare kan få åka med.

 

Från den 13 juni kan personer utan symtom

resa fritt i Sverige.

Det är ändå viktigt att alla noga följer reglerna

om att hålla avstånd, både på resan

och på platsen dit du reser.

Kolla med kommunen dit du ska resa om vad som gäller där.

Länk med mer information om resor och lokaltrafik.

Resenärer till Sverige behöver inte sitta i karantän

Personer som reser till Sverige från andra länder

behöver inte sitta i karantän

när de kommer hit.

Du behöver ha munskydd på vissa flygplatser

Det finns inga krav på att ha munskydd

när du är ute bland folk.

Folkhälsomyndigheten säger istället att

  • alla som är sjuka ska stanna hemma
  • alla ska hålla en meters avstånd till andra människor
  • alla ska tvätta händerna ofta
    med tvål och vatten.

Men på vissa flygplatser

ska alla ha munskydd på sig ändå.

Det är de som äger flygplatsen som bestämmer

om personer behöver ha munskydd eller inte.

Swedavia Airports vill att du har munskydd på dig

när du är på deras flygplatser.

På vissa flygplan

måste alla också ha munskydd.

Ta reda på vad flygbolaget har bestämt

om du ska flyga någonstans.

Är du är medborgare i något annat land på besök i Sverige

och har symtom på sjukdomen covid-19?

Då har du rätt att göra ett test gratis för att se om du har covid-19.

Om du vill göra testet ska du kontakta regionen där du är

eller Sjukvårdsupplysningen 1177.

 

Är du är medborgare i ett annat land och vill se

om du har haft covid-19 för att få ett reseintyg?

Då kan du betala för att göra ett test hos privata vårdföretag.

Länk till information om hur du kan hjälpa till att bromsa smittan

Resor till andra länder

Utrikesdepartementet, UD, säger att vi helst inte

ska resa till andra länder, om det inte är nödvändigt.

Detta råd gäller till den 15 juni.

Efter den 15 juni kommer UD med ny information

om resor till andra länder.

Länk till mer information om resor till andra länder.

  

Att vara ute i naturen

Mycket fler människor än vanligt kommer nog

att vara ute i naturen i sommar.

Det är bra att människor är ute i naturen, tycker myndigheterna.

Men det är viktigt att alla visar hänsyn

mot naturen, djuren, mot de som äger marken

och mot andra människor.

 

Allemansrätten säger vad du får och inte får göra i naturen

Allemansrätten är regler som säger vad du får

och vad du inte får göra i naturen.

Du får fritt vara i naturen utan att fråga den som äger marken.

Men det finns saker du måste tänka på

om du vandrar, campar, klättrar, åker båt

eller gör annat i naturen. 

Här kan du läsa mer om allemansrätten

Länk till naturvårdsverket

 

Naturreservat och nationalparker

Naturreservat eller nationalparker är områden i Sverige

som har natur som ska skyddas.

Där gäller särskilda regler för att skydda naturen.

Allemansrätten kanske inte gäller som på andra platser.

Det kan till exempel vara förbjudet att elda,

att åka dit med båt eller att ha med sig hund.

Istället kan det vara tillåtet att tälta flera nätter

på samma plats.

Vad som gäller i naturreservaten eller nationalparkerna

kan du läsa på anslagstavlor som finns där

eller på kommunens eller länsstyrelsens webbsidor.

 

Elda säkert och tänk på risken för brand

Du ska alltid vara försiktig när du eldar i naturen.

Det är lika viktigt om du använder campingkök,

bärbar grill eller eldplats.

På sommaren när det är torrt är det extra viktigt

att tänka på risken för brand.

 

Tänk på detta innan du eldar i naturen

  • Ta reda på om det är förbjudet att elda.
  • När det är eldningsförbud får du inte
    elda eller grilla ens på fasta eldplatser.
  • Du kan hitta information om eldningsförbud
    på kommunens eller länsstyrelsen webbsidor.
  • I nationalparker eller naturreservat kan det finnas
    särskilda regler för eldning.
  • Läs på anslagstavlorna eller på kommunens
    eller länsstyrelsens webbsidor om vad som gäller.
  • Elda på en säker plats där elden inte kan spridas.
  • Ladda ner appen Brandrisk Ute.
    Där får du information om brandrisken i naturen
    och du kan lära dig mer om att elda säkert utomhus.
  • Länk till DinSäkerhet
    Där kan du läsa mer om appen och hur du kan ladda ner den.

Du måste boka fjällstugor i förväg

För att minska risken för att sprida smitta

får inte för många bo i fjällstugorna samtidigt.

Detta har Svenska turistföreningen, STF bestämt.

Därför ska de som vandrar i fjällen boka plats

i stugorna i förväg.

 

Länk till STF där du kan läsa mer om de särskilda reglerna.

Informationen är inte lättläst.

 

Också privata fjällstugor, som inte hör till STF

kan ha regler om hur många som får bo i stugorna

och om att boka i förväg.

Om du tänker vandra i fjällen i sommar

är det bra om du tar reda på vad som gäller.

Vissa nöjesparker måste vara stängda i sommar

Det är förbjudet att vara fler än 50 personer

nära varandra på samma plats.

Därför måste alla tivolin

vara stängda i sommar.

Andra sorters nöjesparker

som till exempel djurparker

får ha öppet om de gör så att parken inte kan bli full.

De kan till exempel släppa in färre personer

eller stänga vissa delar av parken.   

Om du ska till en nöjespark i sommar

behöver du ta reda på om den har öppet

och vilka regler parken har.

Polismyndigheten bedömer vilka parker som får ha öppet

och vilka parker som måste ha stängt.

De använder en lag som heter ordningslagen

för att bedöma om det.

Om du har frågor om ordningslagen

eller om vilka parker som måste vara stängda

kan du höra av dig till Polismyndigheten.

Det är regeringen som har bestämt

att det är förbjudet att samlas fler än 50 personer.

Folkhälsomyndigheten rekommenderade regeringen

att bestämma om ett sådant förbud.

Restauranger och kaféer

Restauranger och kaféer få ha öppet men måste följa vissa regler.

  • Det får inte bli trängsel.
  • Gästerna måste kunna vara ungefär en meter ifrån varandra.
  • Mat och dryck ska serveras vid borden.
  • Det är tillåtet att beställa och hämta mat vid disken
    om det inte blir trängsel.
  • Gästerna måste sitta vid bordet och äta och dricka.
  • Det är tillåtet att köpa mat att ta med sig hem
    om det inte blir trängsel.

Länk till Folkhälsomyndigheten

Där kan du läsa mer om vad som gäller för restauranger.

Informationen är inte lättläst.

Sport och träning

Att röra på sig är bra för hälsan.

Därför kan sport och träning fortsätta

också nu när covid-19 finns och sprids.

Men det kan finnas särskilda regler

för att minska risken att sprida smitta.

 

Kollo och läger

Det är viktigt att barn så mycket som möjligt

kan fortsätta med sådant de brukar göra.

Därför tillåter Folkhälsomyndigheten kollon och läger i sommar.

Men det måste vara små grupper.

Den som har ansvar för lägret eller kollot

måste se till att minska risken för smitta.

 

Regler för hotell, vandrarhem och campingplatser

 

Hotell, vandrarhem och campingplatser ska se till att

personalen och gästerna känner till och följer

Folkhälsomyndigetens råd om att minska smittan.

 

På verksamheter dit besökare kommer

ska det finnas möjligheter att köa och checka in

utan att det blir trängsel.

Till exempel kan det finnas märken som visar

hur långt ifrån varandra människor ska stå.

Personal och besökare ska också kunna tvätta händerna

med tvål och vatten och med handsprit.

 

Om det finns restaurang, bar eller kafé

gäller Folkhälsomyndighetens regler om trängsel

för restauranger, krogar och kaféer.

 

Om det ordnas evenemang, till exempel fester,

gäller förbudet för samlingar med över 50 personer.

 

OBS!

Det kan komma fler regler om campingplatser

från Folkhälsomyndigheten.

 

Länk till Svensk Campings webbsida.

Där kan du läsa mer om vad som gäller på campingplatser.

Informationen är inte lättläst. 

Badplatser

Badplatser räknas inte in i förbudet

att ordna samlingar på mer än 50 personer.

De som besöker badplatser ska följa råden

om att hålla avstånd.

 

Länk till Svenska Livräddningssällskapets webbsida.

Där kan du läsa mer om hur du kan ta hänsyn

när du badar.

Informationen är inte lättläst. 

Bada i sommar utan att sprida smitta

Tänk på det här i sommar om du vill bada på en strand
eller vid en pool bland andra människor:

  • Stanna hemma om du är sjuk,

även om du bara är lite förkyld.

  • Tvätta händerna ofta.
  • Ta med dig handsprit och använd den på händerna

om det saknas handfat för att tvätta dem.

  • Åk någon annanstans om det är många andra människor

vid poolen eller på stranden.

  • Håll avstånd från andra människor.
  • Det ska vara minst två meter mellan dig

och någon annan person.

Det här gäller på stranden, vid poolen och i vattnet.

  • Läs informationen på skyltarna vid badet

och följ reglerna som står där.

Råd till dig som har butik

Det här behöver du tänka på under sommaren
om du har ett företag dit det kommer människor.
Det kan till exempel vara en butik eller en kiosk.

  • Se till att kunderna eller gästerna
    kan hålla två meters avstånd från varandra.
  • Se till att kunderna kan tvätta händerna.
  • Sätt upp skyltar där det står hur kunderna kan göra
    för att inte sprida smittan.
    Där kan det stå att de ska hålla avstånd,
    att de ska tvätta händerna och att de ska gå hem
    om de är sjuka eller förkylda.
  • Markera hur kunderna kan göra för att hålla avstånd.
    Du kan till exempel sätta upp band som spärrar av
    eller hinder som kunderna får gå runt.
    Du kan också sätta upp skyltar på bord eller bänkar
    där det står att kunden får sitta på ett annat ställe.

På länken nedan hittar du exempel på hur andra företag har gjort
för att minska smittan.
Där kan du också skriva ut affischer, skyltar och annat
som du kan använda.
Råd och material till företagare (Sidan är inte på lättläst svenska.)

Publicerades