Blekinge

Hårdare regler

Alla som är i den här regionen ska:

  • Var bara med de personer som du träffar varje dag,
    din egen familj eller de du bor med.
    Var inte med på fester, träffar efter jobbet eller liknande.
  • Stanna hemma så mycket du kan.
    Res ingenstans om du inte absolut behöver det.
    Du får resa till arbetet, skolan eller till besök i sjukvården.
  • Arbeta hemma om du kan.
  • Arbetsgivare ska ordna så personalen kan arbeta hemma
    och inte behöva resa eller ha möten med andra människor.
  • Gå inte till platser inomhus där människor samlas,
    som affärer, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym.
    Men du kan göra sådant som är nödvändigt,
    till exempel handla mat och gå till apoteket.
  • Gå inte på möten, konserter, teater, bio,
    idrottsträningar, matcher och tävlingar.
    Barn och ungdomar födda före 2005
    kan gå på idrottsträningar.
  • Träna utomhus istället för inomhus om du kan.
  • Res inte med buss och tåg på tider när många andra reser.
    Gå, cykla eller kör egen bil istället.
  • Alla som har en verksamhet som till exempel en affär
    ska ordna så att inte så många personer får komma samtidigt,
    ha öppet kortare tid eller ordna besök på internet
    istället för att komma dit.
    Dessa regler gäller inte för skolor.
    De kan fortsätta som vanligt.

Om du behöver vård eller gå till tandläkaren
ska du göra det som vanligt, säger Region Blekinge.

Andra regler

Max 50 personer får samlas på samma plats.
Det har länsstyrelsen bestämt.

Publicerades