Munskydd

Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte att alla använder munskydd. Men från den 7 januari ska de som reser med kollektivtrafiken använda munskydd.
Uppdaterades

Bara munskydd skyddar inte mot covid-19

Folkhälsomyndigheten säger att bara munskydd
inte skyddar mot covid-19.
Men ett munskydd kan vara bra om det används
samtidigt som man följer reglerna för att inte sprida covid-19.

De viktigaste reglerna för att inte sprida covid-19 är:

  • Stanna hemma om du har symtom.
  • Tvätta händerna ofta och länge.
  • Håll avstånd till andra människor,
    både utomhus och inomhus.

Viktigt med rätt sorts munskydd

Det är bra att använda munskydd i vissa situationer,
till exempel när du måste vara nära många människor
eller när du måste vara länge bland andra människor.

Det kan finnas regler om att du måste använda munskydd
när du reser, till exempel på en flygplats eller på ett flygplan.

Använd bara munskydd som är CE-märkta.
Var också noga med att använda munskyddet på rätt sätt.

Folkhälsomyndighetens information om att använda munskydd
(sidan är inte på lättläst svenska)

Det finns olika skydd för munnen och näsan.
Det finns skydd som är testade
så att de säkert ska skydda personen som använder det.
Det är munskydd och andningsskydd
som har testats.
Det finns regler som de skydden måste följa
för att bli godkända.
Du kan läsa mer om vad som gäller på Läkemedelsverkets webbplats
(sidan är inte på lättläst svenska).

Munskydd ska ha en så kallad CE-märkning
för att vara godkända.
När du köper ett munskydd
ska det finnas en bruks-anvisning på svenska.

Munskydd minskar risken att sprida covid-19

  • Munskyddet minskar risken att
    personen som har munskyddet på sig
    sprider covid-19 till andra personer.
  • Munskyddet ska användas på det sätt som
    det står i bruks-anvisningen.
    Då fungerar det på rätt sätt och ger rätt skydd.
  • De flesta munskydd ska bara användas en gång.
    Det betyder att du inte ska ta på dig det
    och ta av dig det flera gånger.
  • Munskydden är oftast blå-vita och har veck.
    Du sätter fast munskyddet med snören runt öronen.
  • Tvätta händerna noga innan du tar på dig
    eller tar av dig munskyddet
    och efter att du har tagit på dig
    eller tagit av dig munskyddet.
  • Använd inte samma munskydd som någon annan.

Andnings-skydd

Ett andnings-skydd är till för att skydda personen
som har det på sig så att hen inte blir smittad.

Andnings-skydd har ett CE-märke med fyra siffror bredvid.
Andnings-skyddet är märkt med någon av koderna
FFP1, FFP2 eller FFP3.

Ansikts-masker

Många länder i EU har en regel
om att alla ska använda ett skydd över näsan och munnen
när de är på platser där de kan träffa andra människor.

Många använder då ansikts-masker som inte är godkända.
De är ofta gjorda av tyg, papper
eller något liknande.
En del länder ger rådet
att det är sådana ansikts-masker som alla ska använda.
I Sverige finns inga särskilda regler för sådana ansikts-masker,
men det finns det i flera andra länder.

Så här använder du munskydd

Ta på dig munskyddet

  1. Tvätta händerna noga

    eller använd handsprit om det inte finns tvål och vatten.

  2. Se till att munskyddet är helt och rent.

  3. Sätt på dig munskyddet med rätt sida upp och rätt sida ut.

    och se till att det täcker munnen, näsan och hakan.

    En del munskydd har en skena av metall.

    Den ska sitta längst upp på näsan.

    Sätt banden runt öronen eller huvudet.

    Se till att munskyddet sitter tätt mot ansiktet och huvudet.

  4. Ta inte i munskyddet när du har det på dig.

Ta av dig munskyddet

  1. Tvätta händerna noga

    eller använd handsprit om det inte finns tvål och vatten.

  2. Ta tag i banden och lyft bort munskyddet

    utan att röra resten av munskyddet.

  3. Kasta munskyddet i en papperskorg.

  4. Tvätta händerna noga en gång till

    eller använd handsprit om det inte finns tvål och vatten.

Använd munskydd i kollektivtrafiken

Folkhälsomyndigheten säger nu att alla ska
använda munskydd när de reser med kollektivtrafiken
på morgonen och på kvällen.
Regeln gäller från den 7 januari,
och den gäller i hela landet.
Regeln gäller alla över 16 år.

Regeln gäller bara i kollektivtrafiken
där det inte går att boka platsbiljett.