De här reglerna gäller just nu för corona-pandemin

Här är de viktigaste reglerna som gäller just nu för att inte sprida covid-19. Det finns också länkar till mer information.
Uppdaterades

Att resa in i Sverige från utlandet

Bara den som måste får resa till Sverige
från länder utanför Europa.

Det är tillåtet att resa till Sverige för de som

  • är svenska medborgare
  • är medborgare i ett land i Europa

Det är tillåtet att resa till Sverige från en del andra länder också.
Den listan finns på sidan om utrikesresor.

När du reser till Sverige från ett land utanför Norden
vill Folkhälsomyndigheten att du gör
ett PCR-test när du kommer fram.
Det gäller även om du inte känner dig sjuk.

Det finns två undantag som inte behöver testa sig.
Du behöver inte testa dig om du har tagit
två sprutor vaccin.
Du behöver inte testa dig om du har haft covid-19
under det senaste halvåret.

Nu kan du få ett covidbevis om du är vaccinerad

Om du är vaccinerad mot covid-19 kan du hämta
ett digitalt Covidbevis på www.covidbevis.se.
Det gör det lättare att resa i Europa.

Det är landet som du reser till som bestämmer vilka regler som gäller.
Därför måste du kontrollera deras regler innan du reser.

När du är vaccinerad

När du har tagit din andra dos vaccin
och väntat i två veckor
får du lämna ditt hem,
även om någon annan i hemmet
har covid-19.

Även om du är vaccinerad ska du fortsätta

  • stanna hemma om du är sjuk
  • tvätta händerna
  • hålla avstånd.

Du kan läsa mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Sidorna är på lättläst svenska.

Skolor

Den som har ansvar för en skola bestämmer
hur skolan ska undervisa.
Om det är en kommunal skola är det kommunen som har ansvar.

Högstadie-skolor och gymnasie-skolor får undervisa på distans.
Det är Folkhälsomyndigheten som bedömer
om det går att börja undervisa på plats igen efter sommarlovet.

Om du har varit utomlands

Gör ett covidtest – ett PCR-test,
när du kommer hem från en utlandsresa.

Gör covidtestet även om du inte har
symtom på covid-19.

Du behöver inte göra ett covidtest om du

  • bara har rest inom Norden
  • är fullvaccinerad mot covid-19.

Kontrollera också vilka regler som gäller
för det land som du har besökt.
Det kan också finnas olika regler
beroende på om du är svensk medborgare eller inte.


Läs mer om test på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Sidorna är på lättläst svenska.