Att resa till och från Sverige

På den här sidan finns reglerna om utlandsresor.
Uppdaterades

Att resa till Sverige från andra länder

Olika regler gäller för svenska medborgare och andra.
Det spelar också roll från vilket land du reser.

Om du är svensk medborgare

Om du är svensk medborgare har du alltid rätt att resa in i Sverige.

När du reser till Sverige från ett land utanför Norden
ska du göra ett test för covid-19 när du kommer fram.
Det kallas PCR-test.
Det här gäller även om du inte känner dig sjuk.
Men det finns undantag när man inte behöver testa sig:

  • Barn under 6 år behöver inte testa sig.
  • Du behöver inte testa dig om du blev helt vaccinerad
    minst två veckor tidigare.
  • Du behöver inte testa dig om du har haft covid-19
    under de senaste 6 månaderna.

De som inte behöver testa sig ska ändå vara noga med att tvätta händerna,
hålla avstånd till andra personer och stanna hemma om de är sjuka.

Särskilda regler gäller om du reser från något av de länder
som Utrikesdepartementet säger att vi inte ska resa till just nu:

  • Testa dig direkt när du kommer till Sverige.
  • Testa dig igen efter fem dagar.
  • Isolera dig hemma i en vecka. 

Om du är helt vaccinerad och inte har några symtom
behöver du inte testa dig eller isolera dig hemma.
De reglerna gäller också medborgare i andra länder

  • som är folkbokförda i Sverige
  • som bor i Sverige med giltigt uppehålls-tillstånd
  • som bor i Sverige med uppehålls-rätt eller uppehålls-status. 

Om du är utländsk medborgare
och reser in från ett land i Europa

Du måste visa upp ett av de här intygen
om du är utländsk medborgare
och reser in i Sverige från ett land i Europa:

  • Covidbevis som visar att du är vaccinerad.
  • Intyg på att du har tagit ett test
    som visar att du inte har covid-19.
    Intyget får inte vara mer än 72 timmar gammalt.
  • Intyg på att du har blivit frisk från covid-19.

Barn som är under 18 år behöver inte visa upp något intyg.
Det här gäller till 31 oktober 2021.
Men det gäller inte om du reser in från
Danmark, Finland, Island eller Norge. 

När du reser till Sverige från ett land utanför Norden
ska du göra ett test för covid-19 när du kommer fram.
Det kallas PCR-test.
Det här gäller även om du inte känner dig sjuk.
Det finns undantag när man inte behöver testa sig:

  • Barn under 6 år behöver inte testa sig.
  • Du behöver inte testa dig om du blev helt vaccinerad
    minst två veckor tidigare.
  • Du behöver inte testa dig om du har haft covid-19
    under de senaste 6 månaderna.

De som inte behöver testa sig ska ändå vara noga med att tvätta händerna,
hålla avstånd till andra personer och stanna hemma om de är sjuka. 

Läs mer om vad som gäller medborgare från andra länder i Europa
på Polisens webbplats
 
(sidan är inte på lättläst svenska).

Om du är utländsk medborgare
och reser in från ett land utanför Europa

Det är förbjudet för utländska medborgare att resa in i Sverige
från länder utanför Europa.
Det här gäller till 31 oktober 2021.
Men vissa personer kan ändå få resa in i Sverige.
Det gäller dem som har väldigt viktiga behov
eller som ska göra väldiga viktiga arbeten i Sverige.
De måste då visa upp ett intyg på att de har tagit ett test
som visar att de inte har covid-19.
Intyget får inte vara mer än 72 timmar gammalt.
De måste också testa sig för covid-19
direkt när de kommer till Sverige.

Det finns länder som man får resa till Sverige från.
De som bor i de länderna kan få resa till Sverige.
För att få resa in i Sverige måste de kunna bevisa
att de bor i landet.
De behöver inte vara medborgare i landet.

De här länderna får man resa till Sverige från:

  • Australien
  • Bosnien och Hercegovina
  • Hongkong
  • Jordanien
  • Kanada
  • Kosovo
  • Macao
  • Moldavien
  • Nya Zeeland
  • Qatar
  • Saudiarabien
  • Singapore
  • Sydkorea
  • Taiwan
  • Ukraina , utom till halvön Krim och regionerna Donetsk och Luhansk
  • Uruguay

Läs mer om vilka personer som får resa in i Sverige
från länder utanför Europa på Polisens och Regeringens webbplatser.
(Sidorna är inte på lättläst svenska)

Du kan använda vaccinations-intyg från de här länderna

Om du reser till Sverige från ett annat land
behöver du oftast visa att du har gjort ett test
som visar att du inte har covid-19.
Men ibland räcker det att ha ett vaccinations-intyg
från det landet du reser från.

Reser du från de här länderna räcker det med ett vaccinations-intyg:

  • Nordmakedonien
  • San Marino
  • Schweiz
  • Turkiet
  • Ukraina
  • Vatikanstaten
  • Albanien (från 27 september)
  • Andorra (från 27 september)
  • Färöarna (från 27 september)
  • Israel (från 27 september)
  • Marocko (från 27 september)
  • Monaco (från 27 september)
  • Panama (från 27 september)

Läs mer om vilka personer som får resa in i Sverige
från länder utanför Europa på Polisens och Regeringens webbplatser.
(Sidorna är inte på lättläst svenska)

Att resa från Sverige till andra länder

Utrikesdepartementet säger att det är många länder
som vi inte ska resa till just nu.
Det gäller till länder som ligger
utanför EU, EES och Schengen.
Vi ska inte heller resa till Storbritannien.

De här länderna är det säkert att resa till:

  • Australien
  • Bosnien och Hercegovina
  • Hongkong
  • Jordanien
  • Kanada
  • Kosovo
  • Macao
  • Moldavien
  • Nya Zeeland
  • Qatar
  • Saudiarabien
  • Singapore
  • Sydkorea
  • Taiwan
  • Ukraina , utom till halvön Krim och regionerna Donetsk och Luhansk
  • Uruguay

Här kan du läsa mer om vilka länder som vi kan resa till:

Utrikesdepartementets frågor och svar om reseavrådan
Utrikesdepartementet om reseavrådan till och med 1 september
(Sidorna är inte på lättläst svenska)

Ta reda på reglerna om du måste resa

Läget är fortfarande osäkert i de flesta länderna.
Res därför bara om du absolut måste.
Följ de här reglerna:

  • Res inte om du har symtom.
  • Ta reda på vilka regler som gäller
    i det land som du ska resa till.
    Reglerna kan förändras snabbt.
  • Undvik att träffa andra människor den första veckan
    efter att du har kommit hem från din resa.
    Träffa inte personer som tillhör en riskgrupp.
  • Ladda ner appen UD Resklar.
    Där kan du få aktuell information om ditt resmål. 
  • Besök de svenska ambassadernas webbplats
    Sweden Abroad (sidan är på svenska och några andra språk).

Svenska myndigheter kommer inte
att hjälpa till med din hemresa om du har svårt
att ta dig hem på grund av pandemin.

Ta reda på mer om att resa under pandemin

Utrikesdepartementets särskilda telefonnummer
för frågor om coronaviruset och resande:
08-405 92 00.

Utrikesdepartementets konsulära nödjour,
vid akuta konsulära nödsituationer:
08-405 50 05.

Läs mer om att resa under pandemin
Regeringens webbplats
Transportstyrelsens webbplats
(Sidorna är inte på lättläst svenska)

Ta reda på om du behöver ett reseintyg

Olika länder kräver olika typer av intyg
för att låta dig resa in i landet.
Därför ska du ta reda på vad som gäller
i det land som du ska resa till.

Du kan vända dig till någon av vårdaktörerna
för att få ett reseintyg.
Regionerna utfärdar inte reseintyg.

Läs mer om vad du behöver tänka på inför din resa
Folkhälsomyndighetens webbplats.
(Sidan är inte på lättläst svenska)