Barn och föräldrar

Till barn och ungdomar

Hjälp på svenska

Barn och ungdomar som är oroliga för coronaviruset
kan ringa eller chatta på BRIS stödlinjer för barn.

Personen du pratar med på BRIS pratar svenska.

Länk till BRIS  

Hjälplinjen är öppen måndag – fredag klockan 9 – 12 och 14 – 21.

På lördag – söndag är den öppen klockan 14 – 21.

BRIS lista med vanliga frågor och svar om coronaviruset

Rädda barnens tips och råd till barn som är oroliga för coronaviruset

Om coronaviruset för barn och unga mellan 13 och 25 år från UMO

UMO:s tips för att må bra när du är hemma mycket

Till föräldrar och andra vuxna

Så pratar du med barn om coronaviruset och covid-19

• Kolla läget. Fråga hur mycket barnet vet och hur det känner.

• Låt barnet få fråga. Lämna inte barnet ensamt med frågor och tankar.

• Ge barnet hopp. Prata om att många arbetar för att det ska bli bra.

• Sprid inte din oro till barnet. Försök förstå vad barnet undrar och behöver.

• Försök göra som vanligt i vardagen. Lugna barnet och prata om annat än viruset.

Publicerades