Barn och föräldrar

LÄTTLÄST SVENSKA. Här finns information till både barn och föräldrar. Tips och råd om du är orolig och hur föräldrar kan prata med sina barn om viruset corona.
Uppdaterades

Till barn och ungdomar

Barn och ungdomar som är oroliga för corona-viruset
kan ringa eller chatta på BRIS stödlinjer för barn.
Personen du pratar med på BRIS pratar svenska.
Länk till BRIS  

Hjälplinjen är öppen måndag–fredag klockan 9–12 och 14–21.
På lördag–söndag är den öppen klockan 14–21.

Till föräldrar och andra vuxna

Så pratar du med barn om coronaviruset och covid-19

  • Kolla läget. Fråga hur mycket barnet vet och hur det känner.
  • Låt barnet få fråga. Lämna inte barnet ensamt med frågor och tankar.
  • Ge barnet hopp. Prata om att många arbetar för att det ska bli bra.
  • Sprid inte din oro till barnet. Försök förstå vad barnet undrar och behöver.
  • Försök göra som vanligt i vardagen. Lugna barnet och prata om annat än viruset.

Längre intervju med BRIS om hur du kan prata med barn

Rädda barnens tips om hur du kan prata med barn

BRIS har en vuxentelefon dit du som är förälder kan ringa
för att få hjälp med hur du stöder ditt barn.
Vuxentelefonen är öppen måndag–fredag klockan 9–12
Länk till BRIS vuxentelefon