Arkiverad sida

Detta är en gammal händelsesida om Reseinformation som startade 7 nov 2014

Reseinformation

Uppdaterad |
Molnet av aska från vulkanen Eyjafjallajökull skapade stora störningar i flygtrafiken i olika perioder under våren 2010. För information om den egna resan var bästa alternativet att i första hand ta kontakt med flygbolaget eller researrangören.

Det är alltid resenären själv som är ytterst ansvarig vid resa och vistelse utomlands. Det egna ansvaret är alltså stort men det finns trots allt vissa saker som samhället kan hjälpa till med.

En av de svenska ambassadernas uppgifter är att hjälpa svenska resenärer som på ett eller annat sätt hamnat i nöd. Men det finns begränsningar för vad en svensk ambassad kan hjälpa till med.

Finns ingen svensk representation kan du kontakta ett annat EU-lands ambassad eller konsulat för att få stöd.

Vem kan få hjälp?
Ambassaderna hjälper svenska medborgare som är bosatta i Sverige samt flyktingar eller statslösa skrivna i Sverige. I vissa fall kan även utländska medborgare som är bor i Sverige eller svenska medborgare som bor i ett annat land.

UD om vad du kan få hjälp med utomlands

Hitta svenska ambassader och konsulat