Förbered dig för elavbrott

Uppdaterad |

Ha batterier till din radio.
Då kan du lyssna på meddelanden
också när det är elavbrott.
Det finns också radio
som drivs av solceller.
På Sveriges Radio P4
kommer det ofta information
ifall det är en kris eller en allvarlig händelse.

Ha ficklampor hemma
och extra batterier till ficklamporna.

Stearinljus och värmeljus ger ljus och värme.
Men tänk på brandfaran
och se till att ha bra ventilation.

Om det är elavbrott på vintern
blir det snabbt kallt inomhus.
Det är enklare att behålla värmen
om ni är många personer i samma rum. Dra för gardiner eller häng filtar framför fönstren
så behåller ni värmen bättre.

Tappa upp vatten
innan trycket i vattenledningarna försvinner.
Om det är ett långt elavbrott
kan du behöva vattendunkar att hämta vatten i.
Om du måste använda vatten från sjöar
eller andra vattendrag, behöver du rena vattnet med vattenreningstabletter.
Tabletterna kan du köpa i friluftsaffärer.

Det går också att rena vatten genom ett kaffefilter
och sedan koka det i 10 minuter,
om du har möjligheter att koka vattnet.