Ett exempel på vad som kan leda fram till en kris

Uppdaterad |
Här kan du läsa om vad som kan hända i en kommun när det regnar ovanligt mycket på kort tid.

Klockan 15.00 på eftermiddagen
Väderleksrapporten varnar för mycket regn.
Flera myndigheter gör sig beredda
på att kunna hjälpa till:
Trafikverket, räddningstjänsten och länsstyrelsen.

Trafikverket behöver rycka ut
om vägarna blir översvämmade.
Om människors hus blir översvämmade
måste räddningstjänsten kunna hjälpa till.
Om det är mycket regn också i andra kommuner
måste länsstyrelsen börja arbeta.
Länsstyrelsen hjälper kommunerna att samarbeta.

Mitt i natten klockan 24
Det regnar 70 millimeter på en timme.
Räddningstjänsten får ett larm.
En pappa och hans lille son
sitter fast i en källare
som är fylld med vatten.

Lokalradions chef blir väckt
av larmet till räddningstjänsten.
Chefen ringer sin personal
som ska komma och arbeta på radion
så att de kan berätta för människorna i kommunen
om vad som händer.

Klockan 01 på natten
Regnet fortsätter
och personalen har kommit till lokalradion.
De kan börja sända information.

En husvagn har rasat ner för en backe.
Grusvägen har regnat bort
och ambulansen och räddningstjänsten
kommer inte fram till de personer som är skadade.

Klockan 02 på natten
Räddningstjänsten hämtar skadade människor
vid husvagnen med ambulanshelikopter
och med bandvagnar.

Det har nu regnat så mycket
att en halvö har blivit en ö.
På ön finns 300 personer som har fest.
Nu kommer dom inte från festen.
Räddningstjänsten har bara en båt.
De börjar hämta personer från ön med båten.

Klockan 02.30 på natten
Regnet fortsätter
men det regnar lite lugnare nu.
En campingplats är översvämmad
och några tält har spolats bort.
Det blir också ett elavbrott på campingplatsen.
Några människor börjar slåss
eftersom de är rädda och chockade.
Polisen kommer till platsen
för att lugna ner människorna.

Den lokala båtklubben hjälper till med extra båtar
för att hämta hem människorna
som sitter fast på halvön.
Det blir panik när inte alla människor
får plats i båtarna
och några personer hamnar i vattnet.

Klockan 03 på natten
Polisen lugnar människorna
på den översvämmade campingplatsen.
Polisen ser också till
att det kommer filtar och stormlyktor till platsen.

Personer från frivilliga organisationer hjälper till
att köra barnfamiljer till en skola i närheten.
Frivilliga personer hjälper också till med
att leta efter fler skadade personer.
Dykare från räddningstjänsten
letar efter människor i vattnet vid halvön.

Klockan 03.30 på natten
Det kommer en störtflod med vatten från ett berg,
och väggarna på en gammal damm går sönder.
Vattnet drar med sig allt i sin väg.
Nedfallna träd river av högspänningsledningarna,
och hela kommunen blir utan ström.

Strömmen försvinner också på radiostationen,
men där finns det en reservgenerator som ger el.
Datorerna måste starta om
och det blir 15 minuters uppehåll i radiosändningarna.

Nu är det elavbrott i hela kommunen.
Reservkraften sätter genast igång.
Reservkraftverk kan tillverka el
utan att behöva använda det vanliga elnätet.

I kommunhuset finns det nu en kristelefon.
Lokalradion läser upp telefonnumret
i sina radiosändningar.
Militären skickar personal till berget
för att hjälpa till.

Ännu ingen kris
Elavbrottet fortsätter i en vecka.
Också andra kommuner i närheten
har fått stora översvämningar.
Länsstyrelsen ser till
att kommunerna kan samarbeta.

Reningsverket kan inte rena vattnet
och utan el kan människor inte koka vattnet
så att det blir rent från bakterier.
Men ännu har vi faktiskt ingen kris.

När myndigheterna inte hinner med
och bara har tid att ta hand om det allra viktigaste,
då har vi en kris.