Så undviker du smitta

Uppdaterades

Sjukdomar sprids på många vis,
men bra hygien hindrar många smittor
att sprida sig.

Det här ska du tänka på
för att minska risken för att bli smittad
eller att smitta andra med sjukdomar.

Tvätta händerna ofta med tvål och rinnande vatten.
Tvätta alltid händerna innan du äter
och efter att du har varit på toaletten.
Hosta och nys i en näsduk
eller i armvecket.
Använd pappersnäsdukar som du slänger direkt.

Var inte i stora folksamlingar
om det går att undvika.

Var extra noga med din hygien
när du lagar mat eller rör vid mat.

Om många människor smittas samtidigt
kallas det för epidemi.
Om det blir en epidemi får du information
från myndigheterna
om vad du ska göra om du blir sjuk.
Myndigheterna informerar i radio, TV och tidningar
och på webbplatser.

Taggar för denna sida: