Din beredskap vid en kärnteknisk olycka

Uppdaterades

Din beredskap vid en kärnteknisk olycka
De närmsta kilometrarna från ett kärnkraftverk
kallas för beredskapszonen.
Om du bor i beredskapszon
ska du veta vilka rutiner du ska följa
om det händer en olycka.

Du kommer att få en särskild radiomottagare
som sänder information
om det händer en olycka.

Om larmet går nära dig ska du:

● Gå in.
Du har bättre skydd inne än ute.

● Stäng dörrar, fönster och ventilation.
Då kommer inte förorenad luft in.

● Lyssna på din lokala Sveriges Radio P4-kanal på radion.
Där får du höra vad som hänt och vad du bör göra.

● Hjälp andra.
Släpp till exempel in personer som behöver skydd inomhus.

● Stanna inne.
Stanna inne tills du har fått ett meddelande om
att det är ofarligt att gå ut.

Om det blir ett radioaktivt utsläpp
kan du ta tabletter med jod i
för att skydda kroppen.
Om du har jod i kroppen
tar inte sköldkörteln upp det radioaktiva jodinet
från ett utsläpp.

Om du bor nära ett kärnkraftverk
har du fått tabletter med jod.
Ta tabletterna så fort du har fått veta
att det har varit ett radioaktivt utsläpp.

Du ska inte ge tabletter med jod till djur.

 

Taggar för denna sida: