Lättläst

Här samlar vi information på lättläst svenska om kriser. Informationen kommer från svenska myndigheter. Länkarna vi har leder inte alltid till texter på lättläst svenska.
Uppdaterades

Här finns information om olika sorters händelser som kan bli till kriser. Och om hur samhället fungerar i kris.

Du kan också läsa om hur du kan förbereda dig för kris och allvarliga händelser.

Då kan du minska risken att bli skadad. Eller minska risken att krisen inträffar. 

Om hur kriget i Ukraina påverkar säkerheten i Sverige

I februari 2022 startade Ryssland krig mot Ukraina. På den här sidan finns det information om hur det har påverkat säkerheten i Sverige.

Hot från terrorister har ökat

Hot från terrorister har ökat mot Sverige. Därför har Säkerhetspolisen, förkortas Säpo, höjt hotnivån i Sverige från 3 till 4. Säkerhetspolisen tror att hotet kommer att vara högt under en lång tid.

Händelser som kan skapa en kris

Här kan du läsa om olika sorters händelser som kan bli till kriser.

Vad händer om det blir kris?

Här får du veta hur du får information om det blir en kris och hur samhället fungerar om det händer.

Förbered dig för kriser

Du kan klara en kris bättre om du har förberett dig. Här tipsar vi om vad du kan göra i förväg.