Så får du information

Här kan du läsa om hur du får information om det blir kris. Och om vad du ska tänka på så att inte informationen blir en del av krisen.
Uppdaterades

När det blir en stor kris i samhället
behöver människor snabbt få veta vad som händer.

Om något farligt händer
som kan skada människor, natur eller saker
varnar myndigheterna med ett viktigt meddelande.
Det kallas VMA.

Den myndighet som ber om ett VMA
måste se till att informationen är rätt.

Myndigheten ger kort och tydlig information
till SOS-centralen.
SOS-centralen skickar sedan informationen
till Sveriges Radio.

Sveriges Radio ser till
att alla deras radiokanaler
sänder meddelandet.
De skickar också meddelandet
till TV-kanaler.

Meddelandet hörs också
i andra radiokanaler.

Sveriges Radio jobbar hela dygnet
för att alla ska få meddelandet.

Om du är nära där det farliga har hänt
så kommer du få ett SMS i telefonen.

Ett VMA berättar:

  • Vad som har hänt eller kommer att hända

  • Vad som är farligt för människor  

  • Hur du ska skydda dig