Din digitala säkerhet
Nätfiske – så lurar bedragare dig på internet
Bedragare använder nätfiske för att lura dig.
Det går till så här:
-
Du kan få ett falskt mejl eller sms.
-
Där står det att du ska klicka på en länk eller lämna ut information.
-
Bedragaren vill få tag på ditt lösenord eller dina bankuppgifter.
-
Klickar du på länken kan din dator eller mobil få virus.
-
Då kan bedragaren komma åt dina konton och lösenord.
Så skyddar du dig mot nätfiske:
-
Läs noga igenom mejlet eller sms:et. Ser det äkta ut?
-
Kolla vem som skickat meddelandet.
-
Lämna aldrig ut lösenord eller bankuppgifter.
Har du blivit lurad?
-
Byt lösenord direkt.
-
Spärra ditt bankkort.
-
Gör en polisanmälan.
Skydda dina lösenord
-
Välj lösenord som är långa och svåra att gissa.
-
Använd både stora och små bokstäver, siffror och tecken.
-
Ha olika lösenord för olika tjänster.
Så skyddar du dina lösenord:
-
Berätta aldrig lösenordet för någon.
-
Skriv inte ner lösenordet där någon annan kan hitta det.
-
Använd helst ett program som lagrar dina lösenord, en så kallad lösenordshanterare.
-
Slå på tvåfaktorsinloggning om det går.
Skydda din e-legitimation
Du använder e-legitimation för att betala räkningar och logga in på internet.
-
Den är lika viktig som ett ID-kort eller pass.
-
Bedragare kan försöka lura dig via telefon eller mejl att använda din e-legitimation.
Så skyddar du din e-legitimation:
-
Ge aldrig din e-legitimation till någon som ringer eller mejlar dig.
-
Låt ingen annan logga in med din e-legitimation.
-
Lägg på luren om någon försöker lura dig.
-
Läs alltid noga i appen vad du godkänner. Är du osäker, avbryt!
-
Lita inte bara på att någon har dina personuppgifter.
Om du blivit lurad:
-
Kontakta din bank direkt.
-
Gör en polisanmälan.
-
Be om hjälp från någon du litar på.
Spara kopior av viktig information
Ibland kan din dator, mobil eller surfplatta gå sönder eller bli smittad av virus. Då är det bra att ha en extra kopia av viktig information.
-
Spara en säkerhetskopia på ett USB-minne, en extern hårddisk eller i en molntjänst.
Såhär gör du:
-
Gör nya kopior ofta.
-
Testa din säkerhetskopia ibland.
-
Ta bort kopian från datorn när du inte använder den, så blir det svårare för virus att hitta den.