Benbrott och armbrott

Man kan bryta armen eller benet om man ramlar eller krockar med något. Kontakta vården om du har ont och inte kan använda armen eller benet.
Uppdaterades

Benbrott kan uppstå om någon ramlar och vrider foten.

Den som tar stöd med handen när den faller

kan bryta handleden eller armen.

Så känns ett armbrott eller benbrott

  • Smärta och svullnad.
  • Onormal rörlighet och felaktig position.
  • Om skelettet gått genom huden kan det blöda.

Gör så här

Kontakta vården om du har ramlat och har ont
och inte kan använda armen, handen, benet eller foten.  

  • Ring 112 om skelettet har gått genom huden.
  • Stoppa blödningen.
  • Håll den skadade varm.
  • Håll kroppsdelen stilla. Stöd inte på benet. Håll armen stilla.
  • Rätta inte felställningar. 
  • Stöd kroppsdelen om den skadade måste flyttas.

Om den skadade är medvetslös men andas, lägg hen i stabilt sidoläge.

Om du tror att någon har brutit ryggen,
flytta bara den skadade om du måste
för att rädda personens liv.

Informationen kommer från 1177 och HLR-rådet.