Viktigt meddelande till allmänheten Det finns 1 meddelanden

Gäller, Flera områden

Viktigt meddelande till allmänheten i Kalmar län:

Uppdaterad: 4 jul 2025 02:14

Viktigt meddelande till allmänheten i Emmaboda i Emmaboda kommun, Kalmar län. Det brinner i ett flerfamiljshus i centrala Emmaboda med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.

Sveriges Radio

Farlig gas

Här får du veta hur du ska göra om någon har andats farlig gas. Brandrök är farlig att andas in. Andra gaser kan också vara farliga.
Publicerades

Ring 112 om någon
har svårt att andas
eller är medvetslös.

Du kan bli sjuk av farlig gas.

Du kan få:

  • ont i huvudet
  • må illa
  • ont i näsa, mun och hals
  • hosta
  • bli hes
  • svårt att andas.

Kolmonoxid är en farlig gas


Kolmonoxid är en gas
som du inte kan se
och inte kan lukta.

Den är mycket giftig.

Kolmonoxid finns i bilars avgaser 
och om du eldar
eller använder gasol inomhus.

Om du har andats in kolmonoxid kan du:

  • bli yr
  • bli trött
  • må illa
  • svimma

Var alltid försiktig med gaser.

Vädra alltid när du eldar inomhus.

Använd inte diesel-aggregat inomhus
eller gasolkaminer som är gjorda för att användas utomhus.

Andra farliga gaser finns i:

Rengörings-medel  

Klor-anläggningar.

Om det brinner inomhus 

  • Gå ut snabbt om det börjar brinna.
  • Farlig rök går uppåt.
    Kryp nära golvet.
    Där är det lättare att se och andas.
  • Gå aldrig in i ett rum med rök.
  • Stäng dörrar.
    Det gör att elden sprider sig mindre.