Din beredskap för ett värmeavbrott

Uppdaterades

Ingen kan lova att det inte blir värmeavbrott.
Men du kan själv påverka hur det blir för dig
om det blir ett avbrott. 
Det är jobbigt att vara länge
i ett kallt hus.
Om du bara har en värmekälla
till att värma upp huset
är du mer sårbar än om du använder flera sätt.
En kamin eller vedeldad spis
kan vara ett alternativ till en värmepanna som går på el.

Det är bra att ha filtar, batterier och stearinljus hemma.
Då är du bättre förberedd för ett värmeavbrott.  

Ta vara på värmen

En fungerande kakelugn eller öppen spis
är bra att ha om det blir värmeavbrott.
Du kan också använda fotogenkaminer
och gasolkaminer. 

Tänk på att vädra regelbundet
eftersom det som brinner tar av luftens syre.
Om ni är ni flera personer i hushållet
är det bra att vara i ett och samma rum.
Fyra personer ger lika mycket värme
som ett mindre värmeelement.

Undvik frysta vattenledningar

Om det är väldigt kallt lång tid
kan vattnet i rör och ledningar frysa till is.
Om det dessutom blir värmeavbrott
är risken ännu större att vattnet fryser.
Om det blir isproppar i ledningarna
kan de gå sönder. 

Varje år får många hushåll stora vattenskador
eftersom vattenledningar har frusit sönder.
Därför ska du helst isolera rören ordentligt
mot kyla och vind. 
Energimyndigheten har tagit fram bra råd om
vad du kan göra för att vara förberedd på el- och värmeavbrott. Här kan du läsa mer

Informationen kommer från Energimyndigheten, Dinsäkerhet.se och
Civilförsvarsförbundet.