Jimmy reder upp tågkaos

"Jag blev väckt av att telefonen ringde klockan fyra på morgonen. Det var krisläge."
Uppdaterades
Jimmy Wahlberg är regional operativ ledare på Trafikverket.

Tre frågor till Jimmy Wahlberg

Titel: Regional operativ ledare
Organisation: Trafikverket
Hemsida: Trafikverket.se

Beskriv dina arbetsuppgifter

Jag har det övergripande ansvaret och går in vid stora beslut om hur trafiken ska bedrivas. Exempelvis om det blir stopp i trafiken och tåg måste ledas om eller vända. Det handlar mycket om problem med växlar eller signaler och att se till att tågen kommer fram trots snöfall. Till min hjälp har jag en trafikledare som övervakar och styr trafiken. 

Vilken är den tuffaste händelse som du varit med och hanterat?

Det är nog det stora snöovädret 2012. Jag blev väckt av att telefonen ringde klockan fyra på morgonen. Det var krisläge och jag måste genast åka in till trafikcentralen. När jag kom in till jobbet var det kaos. Morgontrafiken skulle strax dra igång. Bilar och bussar stod stilla och tåg fastnade i snön. Hundratusentals resenärer drabbades och många blev strandsatta. Det var ett par svettiga och tuffa dygn, men alla jobbade på hårt så att trafiken skulle återgå till det normala så fort som möjligt.

Vad är det svåraste med jobbet?

Järnvägstrafiken i Stockholm är hårt belastad. En vanlig vardag färdas närmare 300 000 personer enbart med pendeltåg i regionen. Under högtrafik går det 47 tåg i timmen från Stockholms central söderut. Det finns inte plats att köra fler tåg så en liten störning kan få stora konsekvenser. Om något ska lagas måste personalen kunna arbeta säkert. Då kan det inte gå några tåg. Vår uppgift är att hitta de bästa lösningarna som påverkar så få resenärer som möjligt, och samtidigt ge resenärerna tydlig information. Det kan vara svårt under rusningstrafik och vid stora resedagar.