Patrik bombar skogen med vatten

Patrik Sjöberg är en av tio specialutbildade brandpiloter som ingår i MSB:s flygande förstärkningsresurs för skogsbrand. Han tror att större bränder har undvikits genom att flygande resurser bekämpat bränder tidigt, innan de hunnit sprida sig.
Uppdaterades
Patrik Sjöberg, pilot på de skopande flygplanen.

Patrik Sjöberg har en uppmaning till allmänheten.

– Ofta åker nyfikna åskådare ut på sjön med båt när vi skopar vatten. Detta är väldigt farligt eftersom vi har svårt att väja för båtar när vi hämtar vatten. Vi uppskattar om folk håller sig undan när vi ska hämta vatten för att släcka skogsbränder.

MSB:s flygande förstärkningsresurs för skogsbrand består av fyra skopande flygplan och tio helikoptrar som kan placeras på olika platser i landet baserat på aktuell brandriskprognos. De flygande resurserna kan användas när skogsbränder riskerar att bli stora och den kommunala räddningstjänstens resurser inte räcker till. Taktiken är att sätta in flygande resurser innan bränder hunnit växa sig stora. 

– Jag har bekämpat ett 20-tal bränder under de tre år som jag jobbat som pilot på de skopande planen. Jag minns särskilt en stor skogsbrand i Mönsterås 2021. Det är den största branden som jag har varit med om att släcka. Vi fick hålla på i flera dagar och vattenbomba. När vi kom fram hade branden tagit sig ordentligt. Det brann intensivt och röken låg tät över trädtopparna. Branden var flera kilometer stor. Det är svårt att släcka så stora bränder. Men när vi hade vattenbombat branden i några timmar, såg vi hur röken minskade och branden la sig. Då kunde vi lämna platsen och räddningstjänsten kunde släcka det sista från marken.

Foto: SAAB AB, Jörgen Eriscsson.

De skopande flygplanen är EU-resurser som Sverige står värd för. De ingår i rescEU som är ett extra skyddsnät vid kriser. Patrik har även varit på uppdrag utanför Sveriges gränser.

– Jag var med och släckte en stor skogsbrand i Tjeckien förra sommaren. Det var lite jobbigt med den extrema värmen. Det var också ont om sjöar att hämta vatten från, vilket gjorde det extra utmanande.

Tror du att vi undvikit stora skogsbränder i Sverige tack vare resurserna med flygplan och helikoptrar?

– Det är en svår fråga, jag vill ju gärna tro det. Vid flera tillfällen har vi lyckats att slå ner små bränder som annars kunnat bli stora. Om man sätter in det luftburna stödet tidigt, när branden är liten, så är vi väldigt effektiva och kan släcka små bränder som riskerar att växa. Larmet måste komma tidigt så att vi är på plats snabbt.

Har du ett exempel på en brand som du varit med och som skulle ha blivit väldigt stor om de skopande flygplanen inte satts in?

– Sommaren 2021 inträffade en intensiv brand med öppna lågor på ett kalhygge i Fredrika utanför Umeå. Det blåste kraftigt och vindarna tryckte lågorna in mot skogen i flera timmar. Det var nära att den spred sig. Räddningstjänsten behövde stöd och vi fick åka dit med flygplanen och lyckades trycka ner branden innan den vuxit sig stor.

Foto: SAAB AB, Jörgen Eriscsson.

Kommer vi att se stora skogsbränder i Sverige igen på samma sätt som 2014 och 2018 tror du?

– Det törs jag inte svara på. Även om det finns helikoptrar och flygplan så är inte resurserna oändliga. Om det uppstår flera stora skogsbränder samtidigt så kan det ju bli tufft. Men risken att vi drabbas av samma svåra skogsbränder är betydligt mindre nu än tidigare.

Vad tror du om sommaren 2023?

– Man har hört att det kan bli en torr och varm sommar så det kan bli intensivt. Vi är redo med våra flygplan och piloter som kan sättas in både i Sverige och utomlands.

Taggar för denna sida: