Information

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska göra och vad samhället gör. Det här behöver du veta om information i en kris.
Uppdaterades
Foto: Johan Eklund/MSB.

Lyssna på radio vid strömavbrott

Lyssna på din lokala P4-kanal om något allvarligt händer.

Då får du reda på vad som händer och

  • Du får veta hur vädret ska bli
  • Du får varningar från Polisen och andra myndigheter
  • Du får veta var du kan få hjälp
  • Du får veta var du kan hämta vatten 
  • Du får veta om du måste lämna ditt hem

När det är strömavbrott
behöver du en radio som går på batteri. 
Eller en radio som kan laddas med solceller
eller vevas igång.
Du kan lyssna på radio i bilen.
På en del mobiltelefoner
kan du lyssna på radio
även om internet inte fungerar.
Det heter FM-radio.

Om du inte kan ringa 112

En del brandstationer har nödtelefon
så du kan ringa 112
även om telefonerna inte fungerar.
Du kan ringa 112
även om din mobiltelefon inte har simkort.
Om du inte kan ringa 112,
ta ut simkortet ur mobilen och försök igen.
 

Om det är svårt att ringa

När många ringer samtidigt
kan det vara svårt att ringa. 
Ring bara om du måste. 
Vänta en stund
innan du försöker igen.
Eller skicka meddelande på internet,
till exempel via någon chatt.

Om fler skickar meddelanden på internet
när något allvarligt händer
blir det lättare att ringa för dem som måste.

 

Ring och fråga om kriser

Du kan ringa till 113 13
om du vill veta något
om allvarliga olyckor och kriser.
Ibland kan du ringa
till kommunen eller Polisen. 

Hjälp att ringa

Den som har en funktionsnedsättning
och behöver hjälp att ringa *
kan ringa med Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal.

Viktig information vid längre strömavbrott

Kommuner måste berätta för alla i kommunen
om något allvarligt händer. 
Leta efter information på kommunens webbplats.

Finns det ingen el måste kommunen använda
andra sätt.

Till exempel genom: 

  • meddelanden i radio,
  • att dela ut information på papper (flygblad),
  • ha möten på torg och andra platser
  • eller så berättar kommunens personal vad som har hänt. 

Om din mobil inte fungerar kan du inte komma åt dina kontakter där.

Skriv ner dina viktigaste telefonnummer
på ett papper eller i en telefonbok.
Till exempel till dina anhöriga,
till kommunen
och till ditt elbolag.
Lägg telefonlistan i din krislåda.
Det är bra om alla personer som bor ihop
vet var krislådan är.

Om din mobil inte fungerar,
fråga dina grannar om de har en fast telefon.

Trygghetspunkter 

Vissa kommuner öppnar trygghetspunkter om det blir en kris.

En trygghetspunkt kan ligga i

  • en skola
  • en gymnastiksal
  • ett församlingshem
  • en kyrka
  • en brandstation

Där kan du få veta vad som händer.
En del trygghetspunkter har en nödtelefon
så att du kan ringa efter ambulans,
även om telefonerna inte fungerar.  

Det kan finnas värmestuga,
möjlighet att hämta dricksvatten,
få enklare mat
eller ladda mobilen.

Ta reda på om din kommun
har trygghetspunkter i kris.
Fråga kommunen var de kommer finnas
och vilken hjälp du kommer att få där.

Ladda dina elprylar i förväg

Om det kommer att bli ett större oväder
passa på att ladda det som du behöver
om elen försvinner.

Ladda din dator, mobil, radio, ficklampor och powerbank.
Prata med dina grannar,
äldre och anhöriga.
Fråga om de behöver någon hjälp.

Bra att ha hemma:

  • radio som drivs med batteri, solceller eller vev
  • bilradio
  • en lista med viktiga telefonnummer på papper
  • externt batteri (powerbank) till bland annat mobilen
  • laddare till telefonen att använda i bilen

MSB har mer information på lättläst svenska om information och kommunikation i kris 

Informationen kommer från MSB och Post- och telestyrelsen PTS.