Information

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som pågår, hur du själv ska agera och vad samhället gör. Det här behöver du veta om information i en kris.
Uppdaterades
Foto: Johan Eklund/MSB.

Lyssna på radio vid strömavbrott

Lyssna på din lokala P4-kanal om något allvarligt händer.

Då får du reda på vad som händer och

  • hur vädret ska bli
  • varningar från Polisen och andra myndigheter
  • veta var du kan få hjälp
  • veta var du kan hämta vatten 
  • veta om du måste lämna ditt hem

När det är strömavbrott behöver du en radio som går på batteri, kan laddas med solceller eller vevas igång. Eller så kan du lyssna på radio i bilen. På en del mobiltelefoner kan du lyssna på radio även om internet inte fungerar. Det heter FM-radio.

Om du inte kan ringa 112

En del brandstationer har nödtelefon
så du kan ringa 112
även om telefonnätet inte fungerar.
Du kan ringa 112 även om din mobiltelefon inte har simkort.
Om du inte kan ringa 112,
ta ut simkortet ur mobilen och försök igen.
 

Om det är svårt att ringa

När många ringer mycket samtidigt
kan det vara svårt att ringa med mobilen. 
Ring bara med mobilen om du måste. 
Vänta en stund innan du försöker igen.
Eller skicka meddelande på internet,
till exempel via någon chatt.

Om fler skickar meddelanden på internet
när något allvarligt händer
blir det lättare att ringa för dem som måste.

 

Ring och fråga om kriser

Du kan ringa till 113 13 om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser. Deras information från ansvariga myndigheter. Ibland kan du ringa kommunen eller Polisen som har andra informationsnummer. 

Hjälp att ringa

Den som behöver hjälp att ringa ett samtal på grund av funktionsvariation kan ringa med tjänsterna Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal.

Viktig information vid längre strömavbrott

Kommuner måste berätta för alla i kommunen om något allvarligt händer.  Kommunen ska snabbt kunna lägga ut information på sin hemsida.

Finns det ingen el måste kommunen använda sig av andra sätt för att informera människor.

Till exempel genom att dela ut information på papper (flygblad), anordna möten på torg eller låta kommunens personal berätta om vad som har hänt. 

Om din mobil inte fungerar kan du inte komma åt dina kontakter där.

Skriv därför ner dina viktigaste telefonnummer på ett papper eller i en telefonbok. Till exempel till dina anhöriga, till kommunen och till ditt elbolag. Lägg telefonlistan i din krislåda. Det är bra om alla personer som bor ihop vet var krislådan är.

Om din mobil inte fungerar, fråga dina grannar om de har en fast telefon.

Trygghetspunkter 

Vissa kommuner öppnar trygghetspunkter om det blir en kris.

En trygghetspunkt kan ligga i

  • en skola
  • en gymnastiksal
  • ett församlingshem
  • en kyrka
  • en brandstation

Vid trygghetspunkterna kan du få information om vad som händer.
En del trygghetspunkter har nödtelefon eller radio så att du kan ringa efter ambulans,
även om telefonnätet inte fungerar.  

Det kan finnas värmestuga, möjlighet att hämta dricksvatten, få enklare mat eller ladda mobilen.

Om det behövs kan ibland trygghetspunkter också ordna sängplatser.

Ta reda på om din kommun planerar att ha trygghetspunkter i en kris. Fråga var dessa kommer finnas och vilken hjälp du kommer att få där.

Ladda dina elprylar i förväg

Om du får reda på att det kommer att bli ett större oväder där du bor kan du passa på att i förväg ladda det som du behöver om elen försvinner.

Om du har en powerbank kan du ladda mobilen och annan elektronik. Håll kontakt med grannar, äldre och anhöriga, speciellt vid en kris. Fråga om de behöver någon hjälp.

Bra att ha hemma:

  • radio som drivs med batteri, solceller eller vev
  • bilradio
  • en lista med viktiga telefonnummer på papper
  • externt batteri (powerbank) till bland annat mobilen
  • laddare till telefonen att använda i bilen

MSB har mer information på lättläst svenska om information och kommunikation i kris 

Informationen kommer från MSB och Post- och telestyrelsen PTS.