Mat

Uppdaterades
Livsmedel i sig är inget hot. Däremot kan brist på livsmedel och dricksvatten, eller smitta via mat och vatten vara det.

Om du är frisk kan din kropp klara sig länge utan mat.

Men om du inte äter tillräckligt blir det svårt att må bra.

Se till att ha tillräckligt med mat hemma.
Då kan du tänka ordentligt vid en kris.
Köp sådant som du brukar köpa.

Om det blir strömavbrott länge
kan inte varor transporteras till affärerna.
Därför ska du ha så mycket mat hemma
så att du och de du bor med ska kunna äta i minst en vecka
utan att behöva handla.

Laga mat utan el

Om det blir strömavbrott
kan du laga mat med en utegrill
eller ett stormkök.

Stormkök kallas även spritkök,
campingkök eller trangia-kök. 

Se till att du kan släcka om det börjar brinna.
Underlaget måste vara stadigt
och inte börja brinna.

Det bästa är att använda stormköket utomhus.
Om du bor i lägenhet kan du gå till en grillplats
eller använda en gemensam grill om det finns en sådan.

Ha fönster eller dörrar öppna
om du använder stormköket inomhus.

Stäng av köksfläkt när du du använder stormköket.

Det är också bra att ha mat som kan ätas kall.

Förvara maten rätt

Förvara mat och dryck på rätt sätt.
Annars kan du bli sjuk,
även om du kokar eller steker maten.
Om det blir strömavbrott,
ät först upp maten i kylskåpet,
medan det fortfarande är kallt
och innan maten blir dålig.

Även utan ström kan frysen vara kall nog
för mat i ett par dygn.
Öppna frysen så sällan och så kort tid som möjligt.
Då stannar kylan kvar.

Om det är kallt ute kan du ha maten
på balkongen eller altanen. 

Ha pengar hemma

Om det blir ett stort strömavbrott kan du inte ta ut pengar på bankomat
eller betala med kort eller telefon. Ha pengar (sedlar och mynt) hemma.
Förvara pengarna på ett säkert ställe.

Mat som är lätt att laga

En del mat är särskilt bra i kris. Det är mat som är lätt att laga.
Du kan lägga snabbpasta i en konservburk med krossade tomater.
Det behövs inget extra vatten.

Här kommer en lista med fler förslag på smart mat som har lång hållbarhet.

Checklista - mat att ha hemma inför kriser

  • potatis, kål, morötter, ägg
  • bröd med lång hållbarhet, till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
  • mjukost, messmör och andra pålägg på tub
  • havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver
  • matolja, hårdost
  • snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
  •  färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
  •  krossade tomater
  • konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor
  • fruktkräm, sylt, marmelad
  • färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur
  • kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön

MSB har mer information på lättläst svenska om mat

Informationen kommer från MSB och Livsmedelsverket.