Vatten

Här kan du läsa om hur du kan få vatten i kris.
Uppdaterades

Du bör kunna ordna vatten i olika situationer.
Du behöver minst tre liter varje dag.
Ha några dunkar, en vanlig frys och möjlighet att koka ditt vatten.

Häll upp dricksvatten

Om det blir ett större strömavbrott kan pumparna sluta fungera.
Då kommer det inte vatten i kranen. Om det blir strömavbrott kan man hälla upp vatten i dunkar eller hinkar.

Häll vatten i tomma plastflaskor. Lägg flaskorna i frysen. 
Fyll inte flaskorna helt, för vatten tar större plats när det fryser. Det fungerar både som vattenreserv och som kylklampar om kylskåpet slutar fungera.  

Det är svårt att veta hur länge man kan förvara dricksvatten i dunkar, flaskor eller andra behållare.

Om vattnet är rent från början och förvaras kallt håller det längre.
Gammalt vatten kan lukta och smaka illa. Men det går fortfarande att dricka utan att bli sjuk. 

Om det blir brist på vatten länge kan kommunen ställa ut vattentankar. Då kan du hämta vatten där. Ibland finns det vatten på brandstationer. Ta med vattendunkar.

Koka förorenat vatten


Om det behövs kan du hämta vatten från åar, sjöar och dammar.

Ta vatten där vattnet rinner eller långt ut från stranden. Koka alltid vatten som du har hämtat ute.

I kriser kan man få magsjuka av smutsigt vatten. Därför ska du koka eller rena vatten som du har hämtat i naturen.

  •  Koka vattnet tills det bubblar kraftigt, med stora bubblor.
  •  Bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokar.
  • Häll upp det kokta dricksvattnet i en ren kanna eller flaska.
  • Låt vattnet svalna.

Det finns tabletter som renar vattnet från växter och andra organismer. Om vattnet är kemiskt förorenat hjälper inte tabletter.  Det finns också sugrör som filtrerar smutsigt dricksvatten. 

Bra att ha hemma

  • dunkar – gärna med tappkran
  • flaskor
  • hinkar med lock
  • plastflaskor att frysa vatten i – fyll inte ända upp, då spricker flaskan
  • mineralvatten
  • kokmöjlighet.

MSB har mer information på lättläst svenska om vatten

Informationen kommer från MSB och Livsmedelsverket