Vatten

Här kan du läsa om hur du kan få vatten i kris.
Uppdaterades

Se till att du alltid kan dricka vatten.
Du behöver minst tre liter varje dag.
Ha några dunkar hemma.

Det är bra om du kan koka vatten
även om det blir strömavbrott. 

Häll upp dricksvatten

Om det blir ett större strömavbrott
kanske det inte kommer vatten i kranen.
Om det blir strömavbrott, häll upp vatten i dunkar eller hinkar.

Häll vatten i tomma plastflaskor. Lägg flaskorna i frysen. 
Fyll inte flaskorna helt,
för vatten tar större plats när det fryser.
Flaskorna fungerar som extra vatten och som kylklampar om kylskåpet slutar fungera.  

Det är svårt att veta hur länge man kan förvara dricksvatten i dunkar, flaskor eller andra behållare.
Du klarar dig längre
om du kan koka upp vatten utan ström
eller göra rent vattnet med rengörings-tabletter
eller ett speciellt vattenrenings-filter. 

Om vattnet är rent från början
och förvaras kallt
så håller det längre.
Gammalt vatten kan lukta och smaka illa.
Men det går fortfarande att dricka utan att bli sjuk. 

Om det blir brist på vatten länge
ställer kommunen ut vatten-tankar.
Då kan du hämta vatten där.
Ibland finns det vatten på brandstationer.
Ta med vattendunkar.

Koka förorenat vatten


Det går att hämta vatten från åar, sjöar och dammar. 
Ta vatten där vattnet rinner
eller långt ut från stranden.
Koka eller rengör alltid vatten
som du har hämtat ute.

Om man dricker smutsigt vatten kan man bli sjuk.
Därför ska du koka eller rena vatten som du har hämtat i naturen.

  • Koka vattnet tills det bubblar kraftigt, med stora bubblor.
  • Bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokar.
  • Häll upp det kokta dricksvattnet i en ren kanna eller flaska.
  • Låt vattnet svalna.

Det finns tabletter som renar vattnet från växter och andra organismer.
Om vattnet är förgiftat med kemikalier
hjälper inte tabletter.
Det finns också sugrör
som filtrerar smutsigt dricksvatten. 

Bra att ha hemma

  • dunkar – gärna med en kran
  • flaskor
  • hinkar med lock
  • plastflaskor att frysa vatten i – fyll inte ända upp, då spricker flaskan
  • mineralvatten
  • kokmöjlighet.

MSB har mer information på lättläst svenska om vatten

Informationen kommer från MSB och Livsmedelsverket