Källkritik – vad är det?

Källkritik är att fundera på om det man läser verkligen är sant, vem som har skrivit det och om du kan lita på det. Så här kan du tänka källkritiskt.
Publicerades
Att vara källkritisk innebär att värdera den information man tar del av.

Ifrågasätt texten

Här är några saker
som du kan fråga dig själv
när du läser en text:

  • Var hittade jag texten?
    Var är texten publicerad?
  • Vem vill att jag ska läsa texten?
  • Varför har personen skrivit texten?
  • När är texten skriven?
    Är den gammal eller ny?
  • Vill skribenten att jag ska tycka något särskilt?
  • Vilka känslor vill skribenten få mig att känna?
  • Vill skribenten få mig att köpa något?
  • Vill skribenten att jag ska göra något speciellt?
    Står det i texten vad du ska göra,
    eller är det något du tror att de vill?
    Varför tror du det?
  • Vad tycker du själv om det de skriver?

Vissa saker kan vara sanna – andra inte

Om någon vill få dig att göra på ett visst sätt
kanske de skriver några saker i texten
som faktiskt stämmer.

De kanske vill få dig att tro
att allt som står i texten är sant
trots att det inte är det.

Du bestämmer såklart själv
vad du tror är sant.

Bara för att du litar på en sak i texten
så behöver du inte lita på allt som står där.

Du bestämmer    

Det finns skribenter som vill att vi ska bli arga,
till exempel på andra
eller på samhället.

Ibland vill den som skriver
att vi ska rösta på ett visst parti
eller köpa någon speciell sak.

Man får skriva så.
Men det är viktigt att komma ihåg
att den enda som bestämmer
vad du ska göra, köpa, tycka eller rösta på
är du själv.

Ibland saknas viktig information

Det kanske saknas något viktigt i texten.
Om du märker att något saknas
kan du fråga dig själv:

  • Varför har det viktiga inte tagits med?

Om du blir arg eller ledsen

Om du blir mycket arg eller ledsen
när du läser en text
är det extra viktigt att fråga dig själv:

  • Vad vill personen som har skrivit texten?
  • Varför vill skribenten det?

Om du blir rädd  

Om du blir väldigt rädd när du läser en text
kanske skribenten vill att du ska bli rädd.
Fråga dig då:

  • Varför vill skribenten skrämma upp andra?
  • Vad tjänar skribenten på att du blir rädd?

Finns samma information på andra ställen?

Det är viktigt att du är extra kritisk mot sådant
som bara står på ett enda ställe
eller på en enda webbplats.

Har du läst något som låter lite konstigt?
Eller kanske verkar för bra för att vara sant?
Då kan du leta efter liknande information,
fast på andra ställen på internet
och fråga dig själv:

  • Vad skriver andra om det här?
  • Tycker flera olika skribenter samma sak – eller något helt annat?

Tänk efter före du delar en text

Innan du delar en text till andra
är det viktigt att du funderar:

  • Är texten skriven av någon som du litar på?
  • Har du läst något annat som personen har skrivit?
  • Om jag håller med om det jag läser,
    borde jag kanske leta upp annan information också? 

Du bestämmer själv
Vi på Krisinformation.se
delar information om kriser
som kommuner och olika myndigheter skriver.

Vi hoppas att du har lärt dig mer om källkritik
efter att ha läst den här texten.

Vi hoppas såklart också att du litar på
den information som vi delar här
på vår webbplats.

Men om du gör det eller inte
bestämmer du själv.