Kommunikation vid kris

Vid en allvarlig händelse behöver du kunna ta emot viktig information från framför allt Sveriges Radio P4. Du behöver också kunna följa mediernas rapportering, ha kontakt med anhöriga och i akuta fall nå räddningstjänst, sjukvård eller polis.
Uppdaterades

Håll dig uppdaterad om läget

I en kris är det extra viktigt att du kan ta del av viktig samhällsinformation. Via din lokala P4-kanal får du information om läget, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du ska bege dig om du behöver hjälp och om evakuering är på gång. 

Bra att ha för att få information i kris:

  • radio som drivs med batteri, solceller eller vev
  • bilradio
  • papperslista med viktiga telefonnummer
  • extrabatteri/powerbank till bland annat mobiltelefon
  • laddare till telefonen att använda i bilen
  • kommunikationsradio/walkie talkie.

MSB om tillgång till kommunikation i kris

Förbered dig

Alla kommuner är skyldiga att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en kris eller allvarlig händelse. Men vid ett el- eller internetavbrott blir det svårare och det kanske inte fungerar att informera via kommunens webbplats. Då kan kommunen sprida viktig information via exempelvis flygblad, torgmöten och personliga informatörer. På vissa platser kan det också öppnas trygghetspunkter vid en kris. Där kan man få information, dricksvatten och mat.

Förbered dig genom att leta information på din kommuns webbplats om hur kommunen hanterar störningar och om det finns trygghetspunkter. Ta reda på viktiga telefonnummer och vart du ska ta dig i kommunen för att få tillgång till nödtelefon och löpande information om händelsen. Om telefonin slutar fungera där du befinner dig kan du behöva ta dig till en brandstation om du måste ringa 112. Om du vet att det ska bli oväder – ladda powerbank och andra elprylar i förväg. 

Läs mer om kommunikation vid kris

Informationen kommer från MSB.