Krisinformation.se i sociala medier

Vi använder sociala medier för att nå ut till fler med varningar, nyheter, VMA och råd. Dialogen med våra följare är också viktig.
Redaktionen är i första hand aktiv i sociala medier under kontorstid men bevakar även på kvällar och helger frågor och kommentarer som kommer in där. Vid en större kris eller händelse utökas bemanningen till att vara aktiv dygnet runt.
Nyheter från myndigheter och VMA (Viktigt meddelande till allmänheten) publiceras alltid oavsett tidpunkt.
Allt som skrivs till Krisinformation.se i våra sociala kanaler blir allmän handling, eftersom sajten är en del av en myndighet (läs mer om vad allmän handling innebär på Riksdagens webbplats). Redaktionen uppmanar alla som skriver att hålla god ton och visa respekt för varandra.
Läs mer om hur Krisinformation.se använder sociala medier i vårt publiceringsdokument.
Här hittar du tips och råd om hur du bör agera i sociala medier vid större händelser. 

Krisinformation.se på Facebook

Facebooksidan publicerar redaktionen de nyheter och VMA som publiceras på Krisinformation.se. Dessutom länkar vi till inlägg och information som myndigheter och andra aktörer själva publicerar på sociala medier vid en händelse. Vi svarar också på frågor från allmänheten och tar emot tips.
Du behöver inte vara inloggad på Facebook för att kunna läsa vad redaktionen skriver, bara om du vill kunna kommentera och ställa frågor.
Vi döljer eller raderar ingenting med undantag för inlägg som:
• bryter mot svensk lag eller mot Facebooks regler,
• Inlägg som vi anser vara stötande.
• Inlägg som vi anser vara spam (när samma inlägg ofta återkommer från samma användare).
• Inlägg som vi anser är skrivna i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster.

Krisinformation.se på Twitter

På Krisinformation.se:s Twitterkonto publicerar redaktionen de nyheter och VMA som publiceras på Krisinformation.se. Dessutom länkar vi till inlägg och information som myndigheter och andra aktörer själva publicerar på sociala medier vid en händelse. Vi svarar också på frågor från allmänheten och tar emot tips.
Du behöver inte vara inloggad på Twitter för att kunna läsa vad redaktionen skriver, bara om du vill kunna kommentera och ställa frågor.

Krisinformation.se på Instagram

Krisinformation.se använder Instagram för att med infografik, filmer och foton dela tips och råd om hur man som privatperson kan förbereda sig inför olika sorters risker. Ett annat mål med vår närvaro på Instagram är att, liksom i andra sociala medier, bidra med kunskap om, och uppmuntra till dialog kring krishantering i Sverige.

Krisinfobloggen

Krisinfobloggen försöker vi ge en djupare bild av hur krishanteringssystemet fungerar och hur privatpersoner kan förbereda sig inför eventuella störningar och kriser. Läsarna kan ställa frågor, kommentera och diskutera. När det inträffar en större händelse eller kris prioriterar vi andra kanaler.
Uppdaterades
Taggar för denna sida: