Risk för bränder i naturen och brist på vatten
Gräsbrand
En brand i gräset kan sprida sig mycket snabbt
och den kan vara svår att släcka.
På våren är det stor risk 
att det börjar brinna
i det gamla och torra gräset.
Det är störst risk att det börjar brinna
på eftermiddagen. 
Då har gräset torkat i solen. 
När det blåser är det stor risk 
att elden sprider sig.
När nytt grönt gräs har vuxit upp 
är risken mindre
för att det ska bli en gräsbrand. 
Skogsbrand
Det kan börja brinna i skogen 
när det torrt.
De flesta skogsbränder börjar 
för att människor eldar där
eller för att de använder skogsmaskiner.
Om blixten slår ner i ett träd 
kan det också bli skogsbrand.
När det är mycket torrt i marken
är det svårt att släcka en skogsbrand. 
Det kan bli mycket allvarligt.
Om det har varit torrt länge 
ska du inte elda
även om det är fuktigt i marken 
just där du ska elda.