Hot mot mat och vatten

Ibland kan det bli en kris som gör att det finns för lite mat och vatten. Det kan också hända att du blir sjuk av det du äter eller dricker.
Uppdaterades
Vid en kokningsrekommendation ska du koka vatten som du tänkt dricka eller använda i matlagning. Koka tills det bubblar kraftigt.

Om mat och vatten tar slut - gör så här

Du behöver förbereda dig
så att du har mat och vatten
om det blir en kris.

Mat och vatten kan ta slut
till exempel om elen är borta länge.
Eller om maten inte kan levereras till affären.

Planera så du klarar dig en vecka
utan mat och vatten.

Ha extra vatten hemma

Vatten behövs för att dricka och laga mat.
Därför är det bra
att spara extra vatten hemma. 

Du kan spara vatten i rena flaskor eller i en dunk. 
En vuxen person
behöver minst tre liter vatten varje dag. 

Ibland ställer kommunen ut vattentankar
där man kan hämta vatten.

Ha lager med lättlagad mat

Handla lite extra av det du brukar äta.
Det ska räcka en vecka 
både för dig och de du bor med. 

Maten ska vara lätt att laga.

Välj mat som:

  • Går snabbt att laga.
  • Inte behöver så mycket vatten.
  • Kan ätas utan att tillagas.
  • Inte behöver vara i kylskåp.

Om du har husdjur behöver du 
se till att det också finns sådan mat hemma.  

Matförgiftning

Ibland kan du bli sjuk av mat eller vatten. 

Om du får diarré, kräks, mår illa, har ont i magen
och feber så kan det vara matförgiftning. 

Det beror på att det funnits
bakterier, parasiter, virus eller gift
i maten eller vattnet. 

Du kan bli matförgiftad av mat du lagar själv
eller av mat du ätit på restaurang. 

Om du tror att du blivit matförgiftad
ska du anmäla det till din kommun.
Då kan de kontrollera maten eller vattnet
så att inte fler blir sjuka. 

Minska risken att bli matförgiftad

Tips för att inte blir sjuk av mat eller vatten:

  • Ställ in kylvaror i kylskåpet så snabbt som möjligt. 
    Kylvaror är kött och fisk 
    och mejeriprodukter till exempel mjölk och ost.
  • Se till att temperaturen i ditt kylskåp är cirka 4 grader.
  • Tvätta händerna noga innan du lagar mat.
  • Laga inte mat åt andra om du är magsjuk.
  • Låt bli att ta i mat om du har infekterade sår
    eller eksem på händerna.
  • Använd bara rena redskap.
  • Diska redskapen noga när du skurit rått kött eller kyckling.
  • Torka upp köttsaft med hushållspapper - inte med disktrasan.
  • Ställ lagad mat i kylskåpet så snart som möjligt.
  • Du ska inte äta mat eller vatten som har en konstig färg, luktar illa eller smakar fel.

Ibland måste du koka vattnet

Det händer att kommunen vill
att alla ska koka sitt vatten.

Om det finns bakterier eller andra saker i vattnet
som kan göra dig sjuk
måste du koka vattnet innan du använder det.

När du kokar vattnet ska det bubbla ordentligt
för att döda alla bakterier.