Kemikalieolyckor
Om något farligt händer
måste alla få veta det snabbt. 
Det kan komma ett 
"Viktigt meddelande till allmänheten" på:
- radio,
 - TV
 - eller som ett meddelande i din telefon.
 
Om det blir ett sådant hos dig ska du:
- 
Gå inomhus,
 - 
Stänga dörrar och fönster,
 - 
Stänga av ventilation om du kan
 - 
Lyssna på radio, se på TV eller läsa på Krisinformation.se
om vad som har hänt. - 
Du kan också ringa telefon-nummer 113 13
och fråga vad som har hänt. 
Om du har andats in 
rök eller gas
- 
Gå ut i frisk luft.
 - 
Försök att andas lugnt.
 
Det kan ta en stund innan du känner dig dålig. 
Du kan:
- 
Få ont i huvudet
 - 
Känna dig illamående
 - 
Ha svårt att andas
 - 
Hosta
 - 
Få ont i halsen
 
Om du har mycket svårt att andas 
eller om någon har svimmat,
ring 112.  
Om du eller någon annan mår dåligt
men kan andas själv och är vaken 
så ring 1177. 
Dom kan berätta vad du ska göra
och om du måste till sjukhus.