Viktigt meddelande till allmänheten Det finns 1 meddelanden

Gäller, Flera områden

Viktigt meddelande till allmänheten i Kalmar län:

Uppdaterad: 6 apr 2026 00:14

Viktigt meddelande till allmänheten i nordvästra delen av Oskarshamn i Oskarshamns kommun, Kalmar län. Ett strömavbrott gör att det är risk att telenätet inte fungerar. Räddningstjänsten uppmanar boende att ta sig till brandstationen i Kristdala för hjälp att larma vid en nödsituation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.

Sveriges Radio

Om du är utländsk medborgare

Här finns information om resor till utlandet om du har utländskt pass eller flera medborgarskap.
Uppdaterades

UD (Utrikesdepartementet) och svenska ambassader
kan ibland hjälpa människor som är utomlands. 

Den som inte är svensk medborgare få hjälp
om man bor i Sverige.

Den som bor i ett EU-land eller ett nordiskt land kan också få hjälp.
Det kan hända när personen är i ett land utanför EU.

Man kan få hjälp att nå till exempel sin läkare eller försäkringsbolag.
Du kan också få hjälp om det är en katastrofsituation.

Personer som kan få hjälp av Sverige

De här personerna kan få hjälp:

  • svenska medborgare
  • flyktingar
  • statslösa (personer som inte har något hemland).

Ibland kan också andra utländska medborgare få hjälp.
De måste bo i Sverige. 

Svenskar som bor utomlands
kan bara få hjälp om det finns särskilda skäl.

Hjälp vid en katastrof

Om det blir en katastrof i ett annat land
kan regeringen bestämma
att Sverige ska hjälpa.

Det kallas "konsulära katastrofinsatser”.

Då kan alla de här personerna få hjälp:

  • svenska medborgare
    och deras familjer
  • den som bor i Sverige, 
    men inte är svensk medborgare
  • medborgare i nordiska länder
    och deras familjer 
  • EU-medborgare
    och deras familjer 

De nordiska länderna samarbetar
om det blir kris i ett land.

Då hjälper ambassaderna varandra.

UD och ambassader kan inte alltid hjälpa personer
som har dubbelt medborgarskap.