Johan Sjöstrand släcker skogsbränder från luften

Han flyger genom rök och eld på bara några meters avstånd från trädtopparna. Piloten Johan Sjöstrand berättar för Krisinformation.se om hur brandbekämpningen från luften går till.
Publicerades
Johan Sjöstrand pilot på ett av de skopande flygplanen.

– Det är ett riskfyllt jobb som i alla flygjobb. Man måste vara medveten om riskerna och träna för alla situationer som kan inträffa. När vi fäller vatten över branden flyger vi väldigt nära trädtopparna samtidigt som det kan vara dålig sikt. Man får vara väldigt uppmärksam så att man inte flyger in i träd, antenner eller något annat som sticker upp. Men jag fick bra träning under min tid som stridspilot i Försvarsmakten. Då lärde jag mig att flyga nära marken under pressade förhållanden.

Johan Sjöstrand är en av 10 specialutbildade brandpiloter som ingår i MSB:s flygande förstärkningsresurs för skogsbrand. Resursen, som innehåller fyra skopande flygplan och minst tio helikoptrar, kan användas när skogsbränder riskerar att bli stora och den kommunala räddningstjänstens resurser inte räcker till. Taktiken är att sätta in flygande resurser innan bränder hunnit växa sig stora. När det går ett skogsbrandslarm startar en febril aktivitet på flygbasen i Nyköping där Sveriges vattenskopande flygplan oftast huserar. Piloterna behöver ta reda på vad det är för typ av brand, dess exakta position, vindförhållanden och om det finns lämpliga sjöar i närheten att hämta vatten ifrån.

– En halvtimme efter larmet har gått är vi oftast i luften. Då kontaktar vi den lokala räddningstjänsten för att samordna arbetet. När vi kommer fram till skogsbranden flyger vi över platsen i cirklar för att se om det är några människor på marken innan vi släpper vatten. Om det finns folk i vägen flyger vi lågt över området och tutar med vår höga siren så att folk fattar att vi kommer att vattenbomba området.

Hur går själva brandsläckningen till?
– När vi har letat upp en sjö som är minst en och en halv meter djup går vi först ner på låg höjd utan att skopa vatten och spanar så att det inte är några båtar, vattenskotrar, bojar eller något annat som kan vara i vägen på sjön. Sen går vi ner och hämtar vatten och då är det viktigt att hjulen är infällda annars slår planet runt och piloten hamnar under vattnet. Därför jobbar vi alltid två plan tillsammans så att vi kan hålla koll på varandras landningshjul.

– När vi fyllt på vatten så flyger vi till brandplatsen, ställer in vår fälldator som styr om vi ska släppa allt på en gång eller göra en tunn vattenspridning. Sen är det bara att tömma tanken över den brinnande skogen. Det blir bäst släckeffekt om man släpper vattnet cirka 20 meter över lågorna.

De skopande flygplanen har använts flera gånger i sommar. Det första uppdraget för Johan Sjöstrand var en större skogsbrand utanför Ytterhogdal i Härjedalen. Turligt nog var Johan och hans skopande sällskap på väg upp till Östersund där de skulle vara stationerade under en vecka eftersom brandrisken var hög i området.

– På väg dit fick vi ett samtal från vår ledningscentral om att det pågick en skogsbrand inte långt ifrån där vi precis skulle passera. När vi kom fram till branden var vi först på plats, räddningstjänsten hade inte kommit dit ännu. Vi flög över brandområdet och undersökte om det fanns några hus eller människor i närheten. Efter en stund hittade vi en liten sjö som vi kunde skopa ifrån, men den var så liten att vi bara kunde fylla halva tanken. Vi började vattenbomba området och efter en stund dök räddningstjänsten upp. Efter tio fällningar med vatten hade vi tryckt ner lågorna rejält och det blev mindre rök. Nu kunde räddningstjänsten släcka branden och vi fortsatte färden mot Östersund.

Vad gör du på vintern när det inte är skogsbrandssäsong?
– Då jobbar jag som pilot på Saab och kör passagerarflygplan. Jag flyger även så kallade målflygplan där stridsflygplan får träna på att skjuta på ett mål som är kopplat efter planet jag flyger. Men jag trivs ändå som bäst på sommaren när jag får släcka skogsbränder. Då känner jag att jag gör nytta för samhället. Det är också ett väldigt spännande och varierande arbete där jag får vara kreativ och snabbt hitta lösningar när jag ska bekämpa elden från luften.

Vad tror du om fortsättningen av sommaren?
– Jag är liten kluven där, jag hoppas på att det inte kommer att inträffa så många bränder, men samtidigt vill man jobba och utöva sina yrkeskunskaper. Jag skulle även vilja släcka skogsbränder utanför Sveriges gränser eftersom vi har beredskap för hela Europa. Men jag tror aldrig att det kan bli en så allvarlig skogbrandssommar som 2018 igen eftersom vi är väldigt snabba nu på att släcka skogsbränderna tidigt.