Att möta människor i kris

Ibland händer svåra saker i livet. Då kan vi själva hamna i kris eller behöva stötta någon annan.
Publicerades

Alla människor reagerar olika när något svårt händer.
Vissa vill prata mycket.
Andra vill vara ensamma en tid. 

Ibland kommer reaktionen först långt senare.

En person i kris kan bete sig på ett sätt
som verkar konstigt.
Ibland visar personen inga känslor alls
och ser ut att må bra,
fast det inte är så.

Viktigt att tänka på

Visa att du bryr dig.
Fråga hur personen mår och var inte rädd för att höra av dig.

Lyssna mer än du pratar.
Du behöver inte ge råd eller lösa situationen.

Det går bra att prata om vanliga saker.
Det är också okej att bara vara tyst tillsammans.

Föreslå att ni gör något ihop.
Du kan också hjälpa till med praktiska saker
som att laga mat, städa eller handla.

Ta gärna kontakt flera gånger, även om personen tidigare sagt nej.
Ge tydliga förslag på tid och plats.

Fråga om personen vill ha hjälp
att söka vård eller samtalsstöd. 

Glöm inte dig själv

Att stötta någon i kris kan kännas tungt.
Du kan också behöva hjälp och stöd. 

Det finns föreningar för anhöriga där du kan få stöd.

Du kan alltid kontakta din vårdcentral.

Erbjud hjälp och stöd

När man har sorg eller går igenom en svår tid kan det vara jobbigt att klara vardagen.

Den som mår dåligt kan ha svårt att själv säga vad hen behöver hjälp med.

Då kan det vara bra att ge enkla och tydliga förslag. Till exempel:

"Jag ska gå en promenad, vill du följa med?"

"Jag ser att du har svårt med räkningarna.
Vill du att jag hjälper dig i eftermiddag?"

 

Om du oroar dig för någon

Det kan ta lång tid att börja må bättre.

Ibland kan kris eller sorg leda till depression
eller svåra minnen som inte går över.

Om du blir orolig för att
någon ska skada sig själv,
eller om du märker att personen behöver mer hjälp
än du kan ge, är det bra att kontakta vården.