Chock eller cirkulations-svikt
Publicerades
Medicinsk chock kan uppstå
om någon blöder mycket,
får en allvarlig infektion,
en stark allergisk reaktion
eller skadas i en olycka.
Då måste personen snabbt få vård på sjukhus.
Vad är medicinsk chock?
Chock kan vara livsfarligt.
Blodtrycket blir för lågt
och blodet pumpas då inte runt som vanligt.
Kroppen får inte tillräckligt med syre och näring.
Då fungerar kroppen inte som den ska.
Symtom vid medicinsk chock
Någon som får chock kan ha ett eller flera av dessa symtom:
- Snabb och svag puls
- Grå, blek och kallsvettig hud
- Om chocken beror på en infektion kan huden först vara röd och varm, ofta med hög feber
- Blåa naglar och läppar
- Snabb och ytlig andning
- Oro och rastlöshet
- Törst
- Lågt blodtryck
- Mindre eller ingen urin
- Trötthet, förvirring eller medvetslöshet
Larma och bedöm läget
Ring 112 direkt om du tror att någon är i chock.
Kontrollera det här:
- Andning: Lyssna vid mun och näsa, se om bröstkorgen rör sig, känn om luft kommer ut.
- Medvetande: Prata med personen eller skaka lätt för att se om hen reagerar.
- Puls: Känn efter om puls finns.
- Blödning: Se om personen blöder.
- Om personen är medvetslös men andas normalt – lägg hen i stabilt sidoläge.
Så kan du hjälpa någon i chock
Gör så mycket du kan medan du väntar på ambulans:
- Ge hjärt-lungräddning om det behövs
- Försök stoppa blödningar
- Lägg personen på rygg med benen högt om hen är vaken
- Lägg personen i stabilt sidoläge om hen är medvetslös
- Lägg en filt eller liknande över personen så att hen är varm
- Försök skapa lugn omkring personen
- Ge inte mat eller dryck, det kan vara farligt
Källa: 1177 och HLR-rådet