Om sociala medier i kriser

Diskutera gärna, men tänk efter vad du delar i sociala medier. Det är speciellt viktigt vid allvarliga händelser och kriser. Här får du några tips om hur du kan hjälpa till.
Uppdaterades

Våra viktigaste råd:

  • Använd sunt förnuft i sociala medier.
  • Var källkritisk. Sprid inte rykten.
  • Dela inte bilder på drabbade.
  • Tänk på att viktig information kan dröja.

Vid olyckor och andra allvarliga händelser bör du handla på samma sätt i sociala medier som du skulle göra om du var på plats. Tänk efter. Hur skulle jag agera om jag var inblandad i själva händelsen?

Gallra bland rykten

Var källkritisk och sprid inte rykten. Medier gallrar bland många olika rykten i en händelse. Det bör du också göra. Hur vet du att det du vill dela är sant? Vems intressen gynnar ditt inlägg? Kommer du att stå för det du skrivit efter händelsen?

Diskutera gärna. Ett öppet samtal gynnar alla även vid allvarliga händelser. Men tänk på att anpassa dig efter händelsen innan du gör inlägg i sociala medier. Har någon annan någon nytta av det jag skriver? Kanske kan du vänta med att publicera ditt inlägg.

Det finns en risk att viktig information drunknar bland meddelanden som inte är akuta. Använd de hashtaggar och de kanaler som finns för kondoleanser istället för de hashtaggar som de ansvariga aktörerna använder för att sprida viktig information eller hämta in tips från allmänheten.

Ha tålamod. Om du vill kontakta en myndighet som hanterar den akuta händelsen så kanske ditt ärende kan vänta. Läs mer om källkritik

Namn och bild på människor

Tänk efter innan du delar bilder på människor eller personuppgifter om drabbade. Hur skulle jag själv vilja att bilder på närstående hanterades om de var drabbade? Om du namnger någon person offentligt i samband med någon händelse, är du säker på att personen som du till exempel pingar i ett öppet flöde inte har något emot det? Kanske kan du dela uppgifterna i ett privat meddelande istället.

Om du delar bilder på själva händelsen kan människor och föremål bli igenkända. Resultatet kan till exempel bli att någon känner igen en drabbad anhörig på bilden innan polisen hunnit kontakta de anhöriga.

Du kan hjälpa andra

När händelser utvecklas snabbt kan det vara svårt att få svar på alla frågor. Viktig information kan dröja eftersom det i det akuta läget inte är bekräftat exakt vad som har skett. Det bästa du kan göra i ett sådant läge är att hålla dig lugn och fortsätta följa informationen från ansvariga aktörer. Tänk på att saker kan förändras. Något som gäller vid en tidpunkt kan snabbt bli inaktuellt i vissa situationer. 

Vid en allvarlig händelse får du om du är vuxen och frisk räkna med att klara dig själv utan samhällets hjälp, i alla fall inledningsvis. Tänk i stället på hur du kan hjälpa andra som har det svårare att klara sig. Barn och äldre, till exempel. Barn behöver diskutera de intryck de får i sociala medier. En del äldre kan ha svårt att ta till sig information i sociala medier. Här kan du vara till hjälp.

Här kan du läsa om hur Krisinformation.se kommunicerar i sociala medier.