Din beredskap för telestörningar
Om det bli problem med telefon och internet kan det bli svårt att få information om vad som händer. Här får du tips om hur du kan förbereda dig för telestörningar på bästa sätt.
Uppdaterades
Om du inte kan nå 112, prova att ta ut SIM-kortet ur telefonen och ringa 112.
Hitta information där du bor
Kolla på din kommuns hemsida hur de hanterar problem.
-
Skriv ner viktiga telefonnummer på papper.
-
Ta reda på var du kan få vatten, värme och information i din kommun.
Om telefonen inte fungerar
-
Kontakta din operatör om du kan.
-
Åk till en brandstation om du måste ringa 112.
-
Ha olika operatörer för internet och telefon.
-
Ring 113 13 för information om olyckor och kriser.
Att ringa 112 när telefonen inte fungerar
- Stäng av telefonen och sätt på den igen.
-
Prova att ringa utan SIM-kort.
-
Åk till närmaste brandstation.
Hjälp till när det är kris
-
Ring bara med mobilen om du måste.
-
Vänta en stund om det är svårt att ringa.
-
Skicka meddelanden via internet om du kan.
Ha en batteriradio
-
Lyssna på P4 för viktig information.
-
En batteriradio fungerar även utan el.