Viktigt meddelande till allmänheten Det finns 1 meddelanden

Gäller, Flera områden

Viktigt meddelande till allmänheten i Örebro län:

Uppdaterad: 18 aug 2025 20:26

Viktigt meddelande till allmänheten i Örebro i Örebro kommun, Örebro län. Polisen hanterar ett misstänkt farligt föremål i Markbacken Vi vill att människor i Markbacken håller sig i inomhus och tar del av information som polis i området ger För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Örebro.

Sveriges Radio

Om svensk sjukvård

Här får du veta hur du hittar till sjukvård i Sverige. Länkarna leder till information som inte alltid är på lättläst svenska.
Uppdaterades

Om någon är allvarligt sjuk eller skadad,
ring 112 för ambulans.

Om det inte är allvarligt,
gå till ett sjukhus.

Vill du veta var närmaste sjukhus finns,
ring telefonnummer 1177.

Där kan du ställa frågor
om sjukdomar och skador.

Du kan läsa om sjukvård i Sverige
webbplatsen 1177.se

Ring telefonnummer +46 771 1177 00 om du är utomlands
eller har en utländsk mobil.

På vårdcentralen

Om det inte är bråttom kan du 
söka sjukvård på en vårdcentral.

Vårdcentraler kan också heta

  • hälsocentral,
  • hälsovårdscentral
  • distriktsläkarmottagning
  • husläkarmottagning
  • eller familjeläkarmottagning.

Om du inte förstår svenska

Om du inte förstår svenska
kan du få hjälp av en tolk.

Webbplatsen 1177.se har information på många olika språk.

På 1177.se finns information om vård för den från annat land.

Alla har rätt till vård som är bråttom

Den som kommer från ett annat land
och blir sjuk i Sverige har rätt till vård
som inte kan vänta.

Den som söker asyl eller vistas i Sverige utan tillstånd
kan också få vård.

Den som bor i ett annat EU- eller EES-land
kan få sjukvård i Sverige.

Vuxna betalar för vård i Sverige
men man behöver inte betala
hur mycket som helst under ett år.
Det finns en gräns.

Ta med din legitimation (ditt pass eller ID-kort)
och det europeiska sjukförsäkringskortet.

Om du kommer från ett nordiskt land
så visa legitimation.

Besökare från andra länder

Den som kommer från ett annat land
kanske kan få vård.

Kontrollera i ditt hemland om du är försäkrad och kan få vård i Sverige. Ring Försäkringskassan på telefonnummer 0771-524 524 så kan de berätta vad som gäller för ditt land.

Information hos Försäkringskassan.

Om du har svårt att tala

Om du har svårt att ringa ett telefonsamtal så kan du få hjälp.

Genom tjänsten Teletal kan den som har talsvårigheter
få tolkstöd i telefonsamtal. Läs mer på Teletals webbplats.

Den som använder punktskrift, text eller teckenspråk kan få hjälp
av tjänsten Texttelefoni eller Bildtelefoni.