Så hittar du information när det är kris
Att information är bekräftad betyder
att någon annan än den som har skrivit
kan intyga, att informationen stämmer.
Det är inte samma sak
som att informationen är sann.
Men det betyder att den som vet
väldigt mycket om något
och ska se till att det fungerar
berättar om vad som händer.
Krisinformation.se delar information
från myndigheter och andra
om det blir kris.
Det är bekräftad information
som kommer från dem
som ska arbeta med det
som det gäller
Du kan också hitta information
direkt hos de myndigheterna.
Här berättar vi om
- vilka myndigheter som finns
- vad de gör
- och vilken information de har.
Kommunen
Hela Sverige är indelat i kommuner.
Kommunen ser bland annat till att det finns
• dricksvatten
• räddningstjänst (brandkår)
• förskola och grundskola
• äldreomsorg
• och en del annan vård.
Om det händer något allvarligt
så berättar kommunen om det
på sin webbplats
eller i sociala medier.
Ibland berättar de om det på radio.
Kanalen P4 på Sveriges Radio
har till uppgift
att berätta om allvarliga händelser.
Ibland berättar kommunens räddningstjänst
på sin webbplats
om allvarliga händelser.
Ofta finns en länk från kommunens hemsida.
Många räddningstjänster informerar också
via sociala medier och P4.
Om det blir brist på dricksvatten
kan det hända att kommunen informerar om det.
Men du kan också få information
från den som gör dricksvattnet.
Den kallas ”den lokala dricksvatten-producenten”.
El-bolaget som du köper el ifrån
informerar om det blir strömavbrott.
Trafik-företagen berättar
om det blir förseningar eller inställd trafik.
Om internet och telefoni slutar fungera
har en del kommuner
informations-platser eller trygghets-punkter
där du kan få information.
De finns bara i kris
och håller till i kommunens lokaler (kanske skolor)
eller på andra platser.
Alla kommuner har inte sådana
informations-platser eller trygghets-punkter.
Du kan fråga din kommun
om hur de informerar
när internet och telefoner inte fungerar.
Länsstyrelser
Om flera kommuner måste arbeta
med samma kris
så hjälper länsstyrelsen till.
Då kan kommunerna hjälpa varandra
både med krisen och
med information
om vad som händer.
Regioner
Regionen har ansvar för sjukhus och vård i ett område.
Regionerna har egna webbplatser.
Du kan också ringa nummer 1177
om du har frågor om sjukdomar och vård.
Staten och myndigheter
Staten är ett antal myndigheter som ansvarar för
olika sorters händelser.
Här är några:
- SMHI gör väderprognoser och vädervarningar.
- Försvarsmakten skyddar Sverige från angrepp.
- Polisen ska stoppa brott och skydda människor från brott.
Här finns mer information om Polisen på lättläst svenska - Trafikverket ser till att trafiken ska fungera.
Du ska kunna få information
om vilken sorts kris som helst.
Så kan du tänka på det här:
- Krisinformation.se skriver nyheter om kriser på webbplatsen, i en app, på Facebook, plattformen X (tidigare Twitter) och Instagram.
- Du kan ringa till nummer 113 13 om du har frågor om kriser.
- Radiokanalen P4 på Sveriges Radio ska berätta om händelser där du är.