Gör så här om det blir en olycka med kärnkraft

Om du bor eller jobbar nära ett kärnkraftverk ska du vara beredd om en olycka händer.
Uppdaterades

Det här behöver du veta:

Varning

  • Du får en varning via en speciell radio i ditt hem.

  • Radion låter högt och en röst läser ett meddelande.

  • Utomhus hörs en stark signal.

Om larmet går

  1. Gå inomhus och stanna där.

  2. Stäng dörrar, fönster och ventilation.

  3. Lyssna på radio P4.
    Där får du veta vad som hänt
    och vad du ska göra.

  4. Hjälp andra som behöver skydd.

  5. Gå inte ut förrän radion säger att det är säkert.

Jod-tabletter

  • Du som bor nära kärnkraftverk
    har fått jod-tabletter.

  • Ta tabletterna bara när dom säger
    på radio att du ska göra det.

  • Jodtabletter skyddar din kropp mot farlig strålning.

  • Barn och gravida behöver skyddet mest.

  • Den som är över 40 år
    behöver inte jod-tabletter.

Skydds-zoner

  • En inre zon, cirka 5 km från kärnkraftverket.

  • En yttre zon, cirka 25 km från kärnkraftverket.

  • En planeringszon, cirka 100 km från kärnkraftverket.

Om du bor i en sådan zon,
ska du kunna få varning snabbt
och ha jod-tabletter hemma.

Lyssna alltid på vad myndigheterna säger
att du ska göra vid en olycka.