Så här förbereder du dig för översvämningar
Räddnings-tjänsten kanske inte hinner hjälpa alla
vid en översvämning.
Dom måste först hjälpa dom som är i fara.
Du kan fråga din kommun hur du skyddar dig
och ditt hus.
Innan det blir översvämning
- Kolla vad din försäkring säger om översvämningar.
- Tänk på vart du kan åka om du måste lämna ditt hem.Prata med dina grannar. Ni kan hjälpa varandra.
- Parkera bilen på en hög plats.
- Täta fönster och ventiler i källaren.
- Bygg en vall av sand eller jord runt huset.
- Flytta möbler och elektriska saker högre upp.
- Ta bilder på sakerna i ditt hem för försäkringen.
- Lyssna på nyheterna.
- Ladda din mobil.
- Täpp igen avlopp och toaletter.
- Stäng av strömmen i huset.
Under en översvämning:
- Gå eller kör inte i djupt vatten. Det kan vara farligt.
- Stanna på en hög plats om du inte kan lämna området.
- Ring 112 om det är en nödsituation.
Efter en översvämning:
- Ring ditt försäkringsbolag.
- Skriv ner och ta bilder på skadorna.
- Låt en elektriker kolla att det är säkert att slå på strömmen.
- Kolla med din kommun om vattnet är säkert att dricka.
- Vädra ut fukten i huset.