Olyckor med kärnkraft

En stor olycka på ett kärnkraftverk kan vara farlig för människor och natur. Därför är säkerhet det viktigaste på ett kärnkraftverk.
Uppdaterades
Kontrollrum på ett kärnkraftverk. Foto: Lars Owesson / Johnér.

Ett kärnkraftverk är en plats
där man gör elektricitet.

Bränslet är ett ämne som heter uran. 
Det skapar värme när det delas.
Med den värmen kan man göra elektrisk ström eller el.  

Samhället skyddar kärnkraftverk extra noga mot:

  • Attacker

  • Sabotage

  • Stöld av farliga ämnen

I Sverige finns kärnkraftverk på tre platser:

  • Forsmark i Uppsala län

  • Oskarshamn i Kalmar län

  • Ringhals i Hallands län

Det finns kärnkraftverk utanför Sverige också.