Oväder när det är vinter och snö
Här kan du läsa om
vilka sorters väder på vintern
som kan ge problem.
Uppdaterades
Snö-kanoner
Snö-kanoner är
när det snöar väldigt mycket
på kort tid.
Det händer så här:
- Kall luft kommer från öster.
- Luften möter varmt vatten över Östersjön.
- Vattnet blir till moln.
- Molnen blir snabbt till snö.
- Snön faller över land.
Det kallas snö-kanon
för på bild ser det ut
som en stor kanon som
sprutar snö.
Snö-kanoner kommer mest
vid Svealands kust.
Det kan komma väldigt mycket snö.
I Gävle kom det 1,5 meter snö på några dagar 1998.
Snö-drev
Om det blåser mycket och snön flyger omkring
blir det snö-drev.
Då kan det bli mycket svårt att se något.
Det kan vara farligt att köra bil då.
Is-stormar
Is-stormar är
när det regnar
men vattnet fryser
direkt när det landar.
Då blir allt täckt av is. Det kan hända när:
Det är varmt luft högt uppe.
Och det är kall luft nära marken.
Is-stormar kan göra att:
- Bilar och tåg inte kan köra
- Elen slutar fungera
- Telefoner slutar fungera
- Is på tak kan rasa ner
Trots namnet så
blåser det inte mycket
i en is-storm.