Kriget och priserna
Flera av länderna där säljer olja och naturgas och andra produkter
till andra länder.
Dom varorna måste åka med stora båtar
genom Hormuz-sundet för att komma ut i havet.
Det är svårt för båtar att köra där.
Därför kan olja och gas minska i världen.
Då blir bensin och diesel dyrare.
Bensin och diesel i Sverige
Sverige har mycket bensin och diesel.
Vi köper mest från Norge.
Men det kan ändå bli dyrare att tanka.
Om du ska flyga
Just nu finns det flyg-bränsle i Sverige.
Flyg-bränsle är som bensin
fast för flygplan.
Om kriget blir värre
eller om det tar lång tid innan det blir fred,
så kan bränslet ta slut.
Då kan flygplanen inte flyga.
Om du ska resa i sommar:
- Planera resan i mycket god tid.
- Kolla din reseförsäkring.
Om du är i området runt kriget
Läget kan ändras snabbt.
Flygplatser kan stänga.
UD säger att du inte ska resa dit.
Om du redan är där:
- Läs information från Sveriges ambassad.
Det är Sveriges kontor i andra länder. - Gör som ambassaden säger.
- Skriv upp dig på Svensk-listan.
Det är en lista där du skriver upp dig
så att staten vet
att du är i ett annat land.
Det kan du göra hos ambassaden.
- Ladda ner appen UD Resklar.
Det är en mobil-app från Utrikesdepartementet.
Då får du viktiga varningar
om landet du besöker.
Utrikesdepartementet är dom i Sveriges regering
som jobbar med andra länder
och hjälper svenskar utomlands.
- Ha kontakt med din familj.