Om någons hjärta stannar

Om någons hjärta slutar slå kommer inte blod till hjärnan. Efter några minuter kan personen bli allvarligt sjuk eller dö. Lär dig hjärt- och lungräddning så kan du hjälpa någon vars hjärta har stannat.
Uppdaterades

Om någons hjärta har stannat:

  • Ring 112. Berätta var du är och vad som har hänt.
    Den som svarar säger vad du ska göra.
  • Lägg personen på rygg. Tryck hårt med båda händerna på mitt på personens bröstkorg.
  • Tryck med raka armar ungefär två gånger i sekunden.
    Det är för att pumpa ut blodet i kroppen.
    Det kan vara jobbigt,
    så tryck med raka armar
    och gunga med din överkropp. 
  • Tryck trettio gånger. 
    Blås sen in ett andetag luft i munnen på personen två gånger.
    Tryck trettio gånger till.
    Gör så tills ambulanspersonal eller läkare kommer.
  • Använd en hjärtstartare om det finns en.
    En hjärtstartare är en maskin
    som kan starta en människas hjärta.
    Den känner om en strömstöt ska ges.
    Maskinen talar om hur du ska göra. 
  • Gå inte ifrån platsen innan hjälp har kommit.
    Gör som ambulanspersonal, polisen eller räddningstjänsten säger.  '

Hjärt-lungräddning på barn

Det är mycket ovanligt att barns hjärtan slutar slå. Men det kan hända om de slutar andas, till exempel vid drunkningsolyckor.

Barn är extra känsliga för syrebrist.

Börja med fem inblåsningar om barnet inte andas.