Få ström genom kroppen
Så här ska du göra om någon har fått en stöt, alltså ström eller elektricitet genom kroppen.
Publicerades
Om någon har fått ström genom kroppen
ska du först ta bort strömmen.
Var noga så att du inte
själv får en stöt.
Du kan stänga av strömmen
genom att slå av huvudströmbrytaren.
Gör så här om någon har fått ström genom kroppen:
- Kontrollera om personen är vaken
och andas som vanligt. - Be andra om hjälp och ring 112.
Berätta att det är en el-olycka. - Om personen inte andas,
börja med hjärt-lungräddning. - Om det finns en hjärtstartare, använd den.
Maskinen ger instruktioner hur du ska göra.
Sök sjukvård
om någon har fått el
genom kroppen.
Även om personen mår bra
kan det finnas skador
inuti kroppen som inte syns.
Tecken på att man kan ha fått en elskada är:
- Kramp som gör att man fastnar
där strömmen går. - Svårt att andas.
- Man blir medvetslös.
- Hjärtat slår ojämnt,
för snabbt eller slutar slå. - Brännskador på kroppen.
- Mindre känsel på kroppen.
- Illamående och yrsel.
Om du ser dessa tecken eller är osäker,
sök hjälp direkt.